Statsministeren deltar i rekviemmesse for ofrene etter Sri Lanka-terror

Statsminister Erna Solberg og preses i Den norske kirke Helga Byfuglien vil sammen med lederne fra en rekke tros- og livssynssamfunn være tilstede under Den katolske kirkes rekviemmesse for ofrene etter Sri Lanka-terroren. Messen ledes av biskop Bernt I. EIdsvig (bildet).

Terrorangrepene på Sri Lanka har rystet en hel verden. For å minnes ofrene og vise samhold i en krevende tid, vil følgende to arrangementer finne sted fredag 26. april kl. 18.00 i Oslo katolske bispedømmes menighet St. Johannes evangelist og apostel menighet, på Bredtvet i Oslo.

1. Kl. 18.00: Pontifikal rekviemmesse for ofrene på Sri Lanka

Fredag 26. april kl. 18.00 avholdes det rekviemmesse for ofrene etter terroranslagene på Sri Lanka i den katolske St. Johannes apostel og evangelist menighet, Bredtvet kirke, Oslo. Statsminister Erna Solberg og preses i Den norske kirke Helga Byfuglien vil være tilstede.

Hovedcelebrant er Oslos katolske biskop Bernt I. Eidsvig. En rekke av Den katolske kirkes prester vil delta i seremonien. Sogneprest p. Bharath Damacius Villavarayen, som selv er fra Sri Lanka, holder prekenen.

Det ventes deltagelse av mange medborgere med bånd til Sri Lanka.

En rekviemmesse er en katolsk messe for avdøde, der man går i forbønn for de døde og anbefaler dem til Gud. Les mer her: Katolsk kristentro og praksis ved død og begravelse

2. Klokken 19.00:  Solidaritetssamvær

Etter messen blir det solidaritetssamvær med budskap og appeller på tvers av tros- og livssyn. Solidaritetssamværet arrangeres av Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn (STL) i samarbeid med Norges Kristne Råd, Den norske kirke, Sri Lanka dialogforum og Caritas Norge under parolen #tryggibønn.

Her vil det blant annet bli lest opp budskap fra tros- og livssynsminister Kjell Ingolf Ropstad og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Med dette ønsker Den katolske kirke og arrangørene av solidaritetssamværet å vise at norske tros- og livssynssamfunn står sammen når en av dem blir rammet av vold eller terror.

Praktisk info om arrangementet

For media som vil være til stede/mediahenvendelser: Kontakt Den katolske kirkes kommunikasjonssjef Hans Rossiné på telefon 480 63 740 eller e-post hans.rossine@katolsk.no

Ikke medhold for bispedømmet17.1.2017 14:46:17 CETPressemelding

Oslo katolske bispedømme (OKB) fikk ikke medhold i Oslo tingrett om at Kulturdepartementets vedtak om tilbakebetaling av statstilskudd for årene 2011-2015 er ugyldige. Ifølge tingrettens dom er forvaltningsvedtakene gyldige. Retten slår dermed fast at staten har krav på å få tilbakebetalt rundt 40, 5 millioner kroner i mottatt tilskudd, i tillegg tilkjennes staten sakskostnader på 421.000 kroner. - Vi er skuffet over dommen, men tar den til etterretning og skal nå bruke den nærmeste tiden til å lese domspremissene grundig, sier Lisa Wade, administrativ leder i Oslo katolske bispedømme. Hun påpeker at bispedømmet ikke gikk til sak mot staten for å forsvare den såkalte «telefonkatalogmetoden», som ble brukt i en periode og som bispedømmet har beklaget ved gjentatte anledninger. Siden høsten 2014 er ingen i OKB blitt registrert som medlemmer uten å ha gitt sitt samtykke. - Vi gikk til sak mot staten fordi vi mener vi ikke fikk utbetalt for mye statstilskudd i perioden. Vår oppfatning er a