Statsbudsjettet: Oppløftende med netto skattelettelser for næringslivet, bekymringsfullt med økt reiselivsmoms

Her er NHO Reiselivs kommentarer til statsbudsjettet.
NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Netto skattelettelser til næringslivet

NHO Reiseliv er positiv til en betydelig satsing på netto skattelettelser til næringslivet i statsbudsjettet.

– Det er i private bedrifter, blant annet i reiselivet, at sysselsettingen må styrkes for å motvirke økt ledighet. Reduksjonen i selskapsskatten fra 27 til 25 prosent vil styrke hele den lønnsomme delen av reiselivet. Kuttet i formuesskatten er ekstra viktig for reiselivsbedrifter som har høy kapital bundet i bygninger og områder. Her reduserer regjeringen en urettferdig skatt for private, norskeide bedrifter som statlige og utenlandske bedrifter slipper, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

Digitalisering av det offentlige

NHO Reiseliv er også positiv til en betydelig satsing på digitalisering av det offentlige for å spare kostnader og byråkrati for bedrifter i dialogen med det offentlige.

– NHO Reiselivs mål er at all dialog med det offentlige skal kunne løses digitalt enkelt og kostnadsfritt for bedriftene, sier Krohn Devold.

Videreføring av Innovasjon Norges markedsføringsmidler

Regjeringen foreslår å bruke 231,5 millioner kroner på reiselivsformål i 2016. Beløpet er en videreføring av rammen til samme formål i 2015.

– Det er gledelig at fjorårets kamp fra et samlet reiseliv for reiselivs-markedsmidlene til Innovasjon Norge har sikret at midlene videreføres for 2016, sier NHO Reiseliv-direktøren.

Midler til filminsentivordning

Regjeringen foreslår å sette av 45 millioner kroner til en refusjonsbasert insentivordning for internasjonale og nasjonale filmproduksjoner. Ordningen skal ha virkning fra 2016.

– Vi er svært fornøyd med at budsjettet inneholder konkrete midler til den nye filminsentivordningen, som reiselivet har jobbet for, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Reiselivsmoms

Regjeringen foreslår å øke reiselivsmomsen fra 8 til 10 prosent. Det kommer frem i stortingsmeldingen om endret kapitalbeskatning, som ble lagt frem sammen med statsbudsjettet onsdag.

– Det er bekymringsfullt at momsen på overnattinger, reiser og opplevelser økes med 2 prosentpoeng fra 8 til 10 prosent. Dette vil forsterke presset på å legge ned flyruter som sliter med lønnsomheten, og kan gi økte hotell- og reiselivskonkurser i områder med svak lønnsomhet. Samtidig er det en lettelse i bransjen over at Scheel-utvalgets anbefaling om en heving på hele 7 prosentpoeng ikke er foreslått, og at reiselivets samlede høringsuttalelse er delvis tatt til følge. I prosessen mot Stortinget i løpet av høsten vil konsekvensene av økt reiselivsmoms og reiselivets ønske om å få denne redusert, være prioritert av NHO Reiseliv, sier Krohn Devold.

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

NHO Reiseliv er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjon for reiselivet i Norge. Sammen med våre over 2700 medlemsbedrifter gjør vi norsk reiseliv enda bedre. Våre medlemmer representerer overnatting, servering, kultur, idrett, destinasjonsselskap, bilutleie og opplevelsesbedrifter. NHO Reiseliv har hovedkontor i Oslo, er representert ved NHOs 15 regionskontorer, og er den eneste landsdekkende interesseorganisasjonen for norske reiselivsbedrifter. Reiseliv er en av Norges viktigste eksportnæringer og er i stadig vekst.