Statsbudsjettet: Morgendagens elbiler er sikret

I forslaget til statsbudsjettet brøt regjeringen med enigheten om avgiftsfritak for elbiler til 2020. - Vi er glade for at de har rettet opp fadesen og tenkt forutsigbarhet for forbrukerne, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Elbilpolitikken holdt på å få seg et skudd for panseret. Nå er fremtidens familie-elbiler reddet. (Foto: NAF)

Ved å ha is i magen gjør statsbudsjett-forliket bilavgiftspolitikken forutsigbar.

- Forutsigbarhet er avgjørende for at folk skal tørre å planlegge for nullutslippsbiler, sier Sagedal. - Det er avgjørende nå når familie-elbilene kommer, fortsetter hun.

De elbilmodellene som kommer fremover har lengre rekkevidde og det betyr ofte økt vekt. Bilene blir også større og de vil passe for større deler av landet. Hadde regjeringens forslag blitt stående, ville utviklingen fått seg et skudd for panseret.

- Nå har KRF og Venstre fjernet denne usikkerheten og leverer på det folk faktisk forventer skal være norsk elbilpoltikk fremover, mener Inger Elisabeth Sagedal