Statsbudsjettet: Kronikerne betaler gildet

- Regjeringen gir med den ene hånden og tar med den andre, på bekostning av kroniske pasienter, sier en bekymret generalsekretær Tone Granaas i Norsk Revmatikerforbund (NRF).

- Regjeringen går inn for å fjerne ordningen med fri fysioterapi for flere kronikergrupper. Dette vil gi staten en innsparing på 335 millioner kroner. Det er kronikerne som må betale for gildet med ytterligere helsetap fordi de ikke lenger får råd til å gå til fysioterapi. Mange kronikere er uføretrygdede. De har ikke råd til enda en behandlingskostnad, forklarer Granaas.

Fjerning av diagnoselisten
Regjeringen argumenterer med at de vil behandle alle grupper likt. Derfor fjerner de diagnoselisten slik at alle mister retten til fysioterapi. Dette går ut over de svakeste.
- NRF har fått hundrevis av bekymringsmeldinger fra kronikere som er engstelige for at regjeringen skal fjerne diagnoselisten. Mennesker med revmatisk sykdom går ikke til fysioterapeut fordi de synes det er morsomt. Det er en nødvendig del av deres behandling for å motvirke smertene og funksjonsnedsettelsene de lever med, sier generalsekretæren.

Arrogant
NRF mener det er viktig at diagnoselisten består, men at det kan gjøres en gjennomgang slik at den inneholder diagnoser/sykdomstilstander som har god effekt av behandlingen. -Våre grupper har flest brukere innenfor diagnoselisten, og vi ser på det som en selvfølge at vi blir invitert med inn i dialog omkring eventuelle endringer av diagnosene som står på listen, og hvilke som bør inn på listen. Vi vil være en god samarbeidspart og tas med på råd, det er god brukermedvirkning. Nå blir avgjørelsene tatt uten å bruke vår kompetanse, det er arrogant og ikke i tråd med Høies ambisjoner om «pasientens helsevesen», avslutter Granaas.

En god intensjon
- NRFs innspill er i hovedsak ivaretatt i «Opptrappingsplanen for rehabilitering». Vi kan imidlertid ikke se at dette gjenspeiles i budsjettet. Regjeringen bevilger 200 millioner opptrappingsplanen. 100 millioner av dette går direkte til kommunene som har ansvaret for rehabiliteringen. - Det blir å smøre tynt utover kommunenorge, og gir et lite reelt løft pr kommune. Vi ser gode intensjoner og mye bra innhold i opptrappingsplanen for rehabilitering, men jeg tviler dessverre på at det reelle løftet i kommunene vil komme når hver kommune i snitt kun får cirka 230.000 kroner. Det vil jeg ikke kalle et løft for kronikerne, sier Tone Granaas.