Samferdselsdepartementet

Statsbudsjettet 2016: Vedlikeholdsetterslepet på jernbanen reduseres ytterligere – mer penger til ras- og flomutgifter på riksveinettet

Del

- I Jernbaneverket ble 2015 omtalt som det store vedlikeholdsåret fordi satsingen på vedlikehold og fornying førte til at vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet ble redusert for første gang på lenge. Med endringen i budsjettet som vi nå foreslår, er satsingen økt betraktelig. En mer driftsstabil infrastruktur betyr at togene kommer og går når de skal, og det er viktig for de reisendes tillit til togtransporten, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen har i dag lagt fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2016. Et av forslagene på Samferdselsdepartementets område er å øke bevilgningen til drift og vedlikehold av jernbanenettet med 592 millioner kroner på grunn av merforbruk hos Jernbaneverket. Merforbruket omfatter:

  • 475 millioner kroner til fornying av jernbanenettet
  • 27 millioner kroner til beredskap og retting av feil i jernbaneinfrastrukturen (korrektivt vedlikehold)
  • 50 millioner kroner til arbeidet med jernbanereformen
  • 40 millioner kroner til opprydding etter dyrepåkjørsler og ulike natur- og trafikkhendelser (flom, ras, brann, avsporinger m.m.) som har medført skader på jernbaneinfrastrukturen

Vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet reduseres enda mer

Økningen i etterslepet i fornyingen av jernbanenettet ble stoppet i 2014. I 2015 ble etterslepet redusert med om lag 500 millioner kroner. Med regjeringens forslag til bevilgningsendringer blir etterslepet redusert med om lag 1,1 milliarder kroner i år. Dette betyr at etterslepet i fornyingen av jernbanenettet ved inngangen til 2017 er anslått til 17,1 milliarder kroner i stedet for 17,6 milliarder kroner.

De økte utgiftene på 592 millioner kroner til drift og vedlikehold blir foreslått dekket inn gjennom en tilsvarende reduksjon i bevilgningen til Jernbaneverkets investeringer som følge av mindreforbruk.

Riksveinettet: 50 millioner kroner til utgifter knyttet til ras, flom og brann

Uværet Synne i desember 2015 og uværet Tor i januar 2016 førte til store skader på riksveinettet i Vest-Agder og på Vestlandet. I tillegg har det vært flere jord- og steinskred på Vestlandet i 2016. En brann i Måbøtunnelen på riksvei 7 i Hordaland i 2016 førte også til store skader. Regjeringen foreslår derfor 50 millioner kroner til å dekke utgifter i forbindelse med disse hendelsenene.

For flere opplysninger – se:

Prop. 31 S (2016-2017) Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak. Endringar i statsbudsjettet 2016 under Samferdselsdepartementet.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Jernbanereformen: Konkurransen om Trafikkpakke 1 Sør: Bedre togtilbud på Sørlands-, Jær- og Arendalsbanen12.10.2017 13:53Pressemelding

- Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen, med mål om et stadig bedre tilbud til de reisende. Konkurranse om driften av persontogtilbudene er en viktig del av regjeringens jernbanereform. Dette vil kunne bidra til et bedre togtilbud og sikrer at staten kjøper togtjenester til riktig pris. I dag har Jernbanedirektoratet sendt ut konkurransegrunnlaget for Trafikkpakke 1 Sør, som omfatter togtilbudene på Sørlandet. Vi er opptatt av å høste erfaringer og lære underveis, og derfor skal konkurransene om de øvrige persontogtilbudene lyses ut suksessivt de kommende årene, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom