Samferdselsdepartementet

Statsbudsjettet 2016: Vedlikeholdsetterslepet på jernbanen reduseres ytterligere – mer penger til ras- og flomutgifter på riksveinettet

25.11.2016 11:51 | Samferdselsdepartementet

Del

- I Jernbaneverket ble 2015 omtalt som det store vedlikeholdsåret fordi satsingen på vedlikehold og fornying førte til at vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet ble redusert for første gang på lenge. Med endringen i budsjettet som vi nå foreslår, er satsingen økt betraktelig. En mer driftsstabil infrastruktur betyr at togene kommer og går når de skal, og det er viktig for de reisendes tillit til togtransporten, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen har i dag lagt fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2016. Et av forslagene på Samferdselsdepartementets område er å øke bevilgningen til drift og vedlikehold av jernbanenettet med 592 millioner kroner på grunn av merforbruk hos Jernbaneverket. Merforbruket omfatter:

  • 475 millioner kroner til fornying av jernbanenettet
  • 27 millioner kroner til beredskap og retting av feil i jernbaneinfrastrukturen (korrektivt vedlikehold)
  • 50 millioner kroner til arbeidet med jernbanereformen
  • 40 millioner kroner til opprydding etter dyrepåkjørsler og ulike natur- og trafikkhendelser (flom, ras, brann, avsporinger m.m.) som har medført skader på jernbaneinfrastrukturen

Vedlikeholdsetterslepet på jernbanenettet reduseres enda mer

Økningen i etterslepet i fornyingen av jernbanenettet ble stoppet i 2014. I 2015 ble etterslepet redusert med om lag 500 millioner kroner. Med regjeringens forslag til bevilgningsendringer blir etterslepet redusert med om lag 1,1 milliarder kroner i år. Dette betyr at etterslepet i fornyingen av jernbanenettet ved inngangen til 2017 er anslått til 17,1 milliarder kroner i stedet for 17,6 milliarder kroner.

De økte utgiftene på 592 millioner kroner til drift og vedlikehold blir foreslått dekket inn gjennom en tilsvarende reduksjon i bevilgningen til Jernbaneverkets investeringer som følge av mindreforbruk.

Riksveinettet: 50 millioner kroner til utgifter knyttet til ras, flom og brann

Uværet Synne i desember 2015 og uværet Tor i januar 2016 førte til store skader på riksveinettet i Vest-Agder og på Vestlandet. I tillegg har det vært flere jord- og steinskred på Vestlandet i 2016. En brann i Måbøtunnelen på riksvei 7 i Hordaland i 2016 førte også til store skader. Regjeringen foreslår derfor 50 millioner kroner til å dekke utgifter i forbindelse med disse hendelsenene.

For flere opplysninger – se:

Prop. 31 S (2016-2017) Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak. Endringar i statsbudsjettet 2016 under Samferdselsdepartementet.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom