Samferdselsdepartementet

Statsbudsjettet 2016: Jernbane - Ny kvalitetssikring av prosjektet Arna-Bergen

Del

- Det er behov for økt kapasitet og mer fleksibel trafikkavvikling for person- og godstogene som kjører til og fra Bergen. Jernbaneverket borrer nå et nytt løp i Ulriken tunnel mellom Arna og Fløen som vil legge til rette for dette. Arbeidene som er planlagt på strekningen Bergen stasjon er omfattende og komplekse. Vi har nå fått en ny kvalitetssikringsrapport for prosjektet Arna-Bergen som gjør at vi har et bredere grunnlag i det videre arbeidet med prosjektet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen har i dag lagt fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2016, der det gis en orientering om den nye kvalitetssikringen (KS2) av Vossebanen Arna-Bergen. I denne kvalitetssikringen anbefales det en felles kostnadsramme for delprosjektene Arna-Fløen (Ulriken tunnel) og Bergen stasjon-Fløen på til sammen 6 981 millioner kroner og en felles styringsramme på 6 134 millioner kroner.

For delprosjektet Arna-Fløen (Ulriken tunnel) ble det gjennomført en ekstern kvalitetssikring i 2012. Da statsbudsjettet for 2013 ble lagt fram høsten 2012 var forslaget til den gjeldende kostnadsrammen for delprosjektet på 3 328 millioner 2016-kroner og styringsrammen er på 3 164 millioner 2016-kroner. Den nye kvalitetssikringen (KS2) har også gjennomført en egen revisjon av dette prosjektet, med forslag til en egen kostnadsramme på 4 431 millioner og en styringsramme på 3 991 millioner kroner.

Den nye kvalitetssikringsrapporten inneholder flere anbefalinger om prosjektstyring og potensielle forenklinger i gjennomføringen av delprosjektet Bergen stasjon-Fløen, blant annet mulighetene for å bygge delprosjektet med noe mindre kapasitet og med lengre togfrie perioder. 
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saken på egnet måte.

For flere opplysninger – se:

Prop. 31 S (2016-2017) Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak. Endringar i statsbudsjettet 2016 under Samferdselsdepartementet.

Kvalitetssikring: 

KS2 Arna – Bergen (pdf)

Vedlegg 1 - om prosjektet (pdf)

Vedlegg 2 - usikkerhetsanalyse (pdf)

Vedlegg 3 - prosjektrevisjon Ulriken tunnel (pdf)

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Bane NORs innspill til handlingsprogram for jernbanesektoren19.2.2018 13:50Pressemelding

- Regjeringen satser stort på å styrke jernbanen. Jernbanebudsjettet er i 2018 over 50 prosent høyere enn i 2013. I Nasjonal transportplan 2018-29 legges det opp til fortsatt høy vekst og store ambisjoner om å utvikle jernbanen som attraktiv transportløsning inn i fremtiden. Mitt mål i NTP-perioden er at vi passerer over 100 millioner reisende med jernbanen. Da må vi få både økt avgangsfrekvens, større kapasitet på togmateriell og en bedre infrastruktur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Byvekstavtaler: Startskudd for spleiselag som kan gi halve befolkningen en grønnere bo- og transporthverdag14.2.2018 13:24Pressemelding

Ordførere og byråder fra de ni største byområdene kommer denne uken til Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Tema er de kommende forhandlingene mellom staten og byområdene om hvilke virkemidler og ressurser som skal inngå i byvekstavtalene. Målet for disse avtalene er bedre mobilitet og transportløsninger for innbyggerne, slik at veksten i persontransport tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

Ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 20198.2.2018 12:31Pressemelding

– For øysamfunnet Værøy er helikopterruten mellom Værøy og Bodø av stor betydning for befolkning og næringsliv. Statens kostnader ved rutedriften er imidlertid betydelige. I dag subsidierer staten hver tur/retur-billett på ruten Værøy-Bodø med over 10 000 kroner. Hovedmålet i arbeidet med ny konkurranse om Værøy-ruten har derfor vært å sikre et tilfredsstillende rutetilbud og samtidig hindre en fortsatt vekst i statens utgifter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom