Samferdselsdepartementet

Statsbudsjettet 2016: Jernbane - Ny kvalitetssikring av prosjektet Arna-Bergen

25.11.2016 11:48 | Samferdselsdepartementet

Del

- Det er behov for økt kapasitet og mer fleksibel trafikkavvikling for person- og godstogene som kjører til og fra Bergen. Jernbaneverket borrer nå et nytt løp i Ulriken tunnel mellom Arna og Fløen som vil legge til rette for dette. Arbeidene som er planlagt på strekningen Bergen stasjon er omfattende og komplekse. Vi har nå fått en ny kvalitetssikringsrapport for prosjektet Arna-Bergen som gjør at vi har et bredere grunnlag i det videre arbeidet med prosjektet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Regjeringen har i dag lagt fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2016, der det gis en orientering om den nye kvalitetssikringen (KS2) av Vossebanen Arna-Bergen. I denne kvalitetssikringen anbefales det en felles kostnadsramme for delprosjektene Arna-Fløen (Ulriken tunnel) og Bergen stasjon-Fløen på til sammen 6 981 millioner kroner og en felles styringsramme på 6 134 millioner kroner.

For delprosjektet Arna-Fløen (Ulriken tunnel) ble det gjennomført en ekstern kvalitetssikring i 2012. Da statsbudsjettet for 2013 ble lagt fram høsten 2012 var forslaget til den gjeldende kostnadsrammen for delprosjektet på 3 328 millioner 2016-kroner og styringsrammen er på 3 164 millioner 2016-kroner. Den nye kvalitetssikringen (KS2) har også gjennomført en egen revisjon av dette prosjektet, med forslag til en egen kostnadsramme på 4 431 millioner og en styringsramme på 3 991 millioner kroner.

Den nye kvalitetssikringsrapporten inneholder flere anbefalinger om prosjektstyring og potensielle forenklinger i gjennomføringen av delprosjektet Bergen stasjon-Fløen, blant annet mulighetene for å bygge delprosjektet med noe mindre kapasitet og med lengre togfrie perioder. 
Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saken på egnet måte.

For flere opplysninger – se:

Prop. 31 S (2016-2017) Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak. Endringar i statsbudsjettet 2016 under Samferdselsdepartementet.

Kvalitetssikring: 

KS2 Arna – Bergen (pdf)

Vedlegg 1 - om prosjektet (pdf)

Vedlegg 2 - usikkerhetsanalyse (pdf)

Vedlegg 3 - prosjektrevisjon Ulriken tunnel (pdf)

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom