Statsbudsjettet 2014: En god start for å styrke helsestasjon og skolehelsetjenesten

180 millioner kroner til helsestasjon og skolehelsetjenesten en bra start. Men så lenge midlene ikke er øremerket kan kommunene i realiteten bruke pengene til noe annet.

Eli Gunhild By, forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund

Sykepleierforbundet er fornøyd med at helsestasjon og skolehelsetjenesten gjennom statsbudsjettet styrkes med 180 millioner kroner, men er bekymret for at

– Siden midlene ikke er øremerket, bare lagt på toppen av kommunenes frie inntekter innebærer dette en betydelig risiko for at midlene ikke når frem til tjenestene, og blir brukt på andre ting. Den nye regjeringen må øremerke pengene slik at de helt sikkert går til helsestasjoner og skolehelsetjenesten, sier Eli Gunhild By, leder i Norsk Sykepleierforbund.

– Vi forutsetter også at dette bare er starten på en større opptrapping, fortsetter By. Beregninger fra Helsedirektoratet viser at disse tjenestene har et etterslep på minst 1550 årsverk. Den nye regjeringen må følge opp med en opptrappingsplan for å sikre et godt tilbud til barn og unge.

Stor mangel på spesialsykepleiere
Samhandlingsreformen forutsetter en utvikling av de kommunale helse- og omsorgstjenestene.  Kommunene skal nå behandle langt sykere pasienter enn før og utføre mer avansert sykepleie. Det betyr at kommunene også må ha kompetent personell for å gjøre dette på en trygg måte.

– Det er behov for flere spesialsykepleiere i kommunene og vi forventer at den nye regjeringen følger opp Høyres løfte fra deres alternative statsbudsjett for 2013 om øremerkede midler til spesialisering av sykepleiere i kommunene, sier By.

Det er ikke bare kommunene som mangler spesialsykepleiere. Sykehusene har lenge sovet i timen og ikke sørget for å utdanne nok spesialsykepleiere. Mangelen på operasjon-, intensiv og anestesisykepleiere er særlig stor.

– Sykehusene bruker årlig enorme summer på å leie inn vikarer. Staten må pålegge sykehusene å utarbeide rekrutteringsplaner og tilby sykepleiere lønn under utdanning, sier By.

Eli Gunhild By, forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund