Statsbudsjett 2018: Tar ikke kraften i bruk

Regjeringen øker skatten på vannkraft og bruk av elektrisitet. Det svekker satsingen på ren energi, klima og arbeid.

EL og IT Forbundets første kommentarer til statsbudsjettet

- Dette står i grell kontrast til det Frp og Høyre sa i valgkampen. Da snakket de om omstilling og Norge som foregangsnasjon innen fornybar energi, sier Jan Olav Andersen, leder av og EL og IT Forbundet.

Norge har over 1500 vannkraftverk som leverer 96 prosent av strømmen vår. Nær halvparten av kapasiteten ble bygget for over 50 år siden. I Energimeldingen skrev regjeringen at "reinvesteringsbehovet de neste 40 årene for om lag 85 prosent av produksjonskapasiteten anslås til om lag 110 milliarder kroner". I sine valgprogrammer skriver Høyre og FrP at vannkraften er ryggraden i kraftsystemet, og begge peker på opprustingsbehovet.

- Nå risikerer vi at mange prosjekter innen rehabilitering og opprusting av vannkraftverk blir avlyst eller utsatt som følge av dette feilgrepet. Det er urovekkende med tanke på vannkraftens betydning for klima og arbeid, sier Andersen.

Budsjettforslaget øker avgiftene på store elbiler, blant annet varebiler og familiebiler. EL og IT Forbundet mener forslagene bryter med regjeringens mål om at nybilsalget i Norge i 2025 kun skal være nullutslippsbiler. En av de største utfordringene med målet er nettopp mangelen på større elbiler som passer for familier, bedrifter og andre med behov for store biler.

Dette foreslår regjeringen:

• Øke grunnrenteskatten for vannkraftnæringen med 1,4 prosentenheter til 35,7 prosent.
  • Øke avgiften på elektrisk kraft til 16,58 øre per kWh (med anslått prisvekst i 2018). Redusert sats for industri mv. foreslås videreført med 0,48 øre per kWh.
  • Avvikle fritaket for engangsavgift for elbiler, mot at det gis vektfradrag på linje med ladbare hybridbiler. Dette betyr at økt avgift elbiler med vekt over to tonn.
  • Fjerne den gunstige beskatningen av elektriske firmabiler.