Statoil velger Nexans til å levere kabler til verdens første flytende vindpark

Hywind Scotland pilotpark Ilustrasjon: Statoil

Oslo, 3. februar 2016 – Statoil har valgt Nexans Norway til å levere statisk og dynamisk kabling og tilhørende utstyr til verdens første flytende vindpark, Hywind Scotland. Denne havvindteknologien er testet gjennom seks års vellykket drift av en prototype utenfor Karmøy, også der ble det brukt Nexans-kabler. Nå har Statoil tildelt Nexans en ny kontrakt verdt om lag 10,2 millioner euro for leveranser til vindparken Hywind Scotland pilotpark. Nexans skal levere kabler til anlegget, som befinner seg 30 km utenfor kysten av Aberdeenshire.

Offshorekabelsystemene skal testes, forsegles og klargjøres for inntrekk og leveres i individuelle lengder, klare til installasjon. Nexans Norway skal teste og produsere kablene ved Nexans’ fabrikk i Halden før leveringen fullføres innen utgangen av 2017.

Den flytende 30 megawatt pilotparken skal bestå av fem vindturbingeneratorer som er koblet sammen gjennom et inter-array-kabelnett før de mates inn i en enkelt eksportkabel som fører energi tilbake til land i Peterhead i Skottland. Basert på den vellykkede demonstrasjonen i Norge skal prosjektet, med hjelp fra Nexans, demonstrere teknologiske forbedringer, installasjon og drift av flere flytende vindturbiner samt undersøke hvor kostnadseffektiv parkkonfigurasjonen er.

Dirk Steinbrink, Senior Executive Vice President High Voltage & Underwater Cable Business Group hos Nexans sier: "Dette prosjektet er et utmerket eksempel på hvordan Nexans bryter ny mark innenfor alternativ havvindteknologi og skaper nye muligheter for å generere fornybar energi. Kontrakten gir Nexans en ledende posisjon innenfor vindinnovasjon offshore, siden vi både designet spesialkabler til det første demo-prosjektet og nå til hele Hywind pilotpark. Vi er stolte over å kunne samarbeide med Statoil i dette prosjektet som hjelper den skotske regjeringen med å nå løftene om 100 % fornybar energi innen 2020."

Hywind-prosjektet vil generere nok grønn energi til å forsyne omtrent 20 000 boliger med strøm. Etter en innledende testperiode på to år, vil prosjektet vise vei mot utvikling av større flytende vindparker i andre områder.

Hywind Scotland pilotpark Ilustrasjon: Statoil
Hywind Skottland Pilot Park, verdens første flytende vindpark. Illustrasjonsfoto: Statoil
Hywind Skottland Pilot Park. Kartillustrasjon, Statoil

Om Nexans Nexans tilfører verden energi gjennom et omfattende utvalg av kabler og kablingsløsninger som gir økt ytelse for kunder over hele verden. Nexans' ansatte bruker en tilnærming som er basert på partnersamarbeid, og som støtter kunder innenfor fire sentrale forretningsområder: kraftoverføring og -distribusjon (sjø og land), kraftressurser (olje og gass, gruvedrift og fornybar energi), transport (veg-, jernbane-, luft- og sjøtransport) og bygg (næringsbygg, boliger og datasentre). Nexans' strategi er basert på løpende innovasjon innenfor produkter, løsninger og tjenester, personalutvikling, kundeopplæring og lansering av trygge industriprosesser med minst mulig miljøpåvirkning. I 2013 opprettet Nexans – som første kabelaktør – en stiftelse for å iverksette bærekraftige tiltak som gir underprivilegerte lokalsamfunn over hele verden tilgang til kraft. Nexans er et aktivt medlem av Europacable, et europeisk forbund bestående av lednings –og kabelprodusenter, og har signert på Europacable Industry Charter. Charteret uttrykker medlemmenes engasjement for prinsipper og mål for utvikling av etiske, bærekraftige og høykvalitetskabler. Vi driver kommersiell virksomhet over hele verden, har produksjon i 40 land, sysselsetter nærmere 26 000 medarbeidere og hadde en omsetning på nesten 6,4 milliarder euro i 2014. Selskapet er notert på børsen i Paris. Du finner flere opplysninger på: www.nexans.com Om Nexans Norway Nexans Norway AS er ledende leverandør av kraft-, tele-, installasjons- og varmekabler i Norge, og er blant verdens ledende innen offshore-kontrollkabler og høyspente sjøkabler. Selskapet har hovedkontor i Oslo, produksjonsanlegg på Rognan, Namsos, Langhus, Karmøy og Halden. Selskapet har omlag 1 600 ansatte og er organisert i tre divisjoner: Market Lines, Hybrid Underwater Cable og Submarine High Voltage. Du finner flere opplysninger hvis du klikker deg inn på www.nexans.no.