Statoil tildeler Askeladd-kontrakt til Ocean Installer

Statoil ASA har tildelt Ocean Installer en betydelig kontrakt for Marine Operations på Askeladd-prosjektet i Barentshavet.
Normand Vision er på et langtidscharter til Ocean Installer. Foto: Ocean Installer

Askeladd bygges ut med tre brønner i to nye havbunnsrammer som har ledig plass til flere brønner i framtiden. I tillegg skal det installeres infrastruktur for å knytte Askeladd-utbyggingen opp mot det eksisterende Snøhvit feltanlegg. Askeladd er lokalisert 35 km sørvest for Snøhvit-feltet og 175 km fra LNG anlegget på Melkøya. Vanndybden varierer mellom 240m og 330m. Kontrakten er omfattende og øker Ocean Installer sine operasjoner i Barentshavet betydelig.

– Etter at vi nylig har signert flere store kontrakter med Statoil, er vi stolte over å også bli tildelt denne viktige kontrakten. Gjennom tildelingen av Askeladd-kontrakten, og den tidligere tildelte Johan Castberg-kontrakten, vil vi tilegne oss betydelig og unik erfaring fra de nordligste oljeregionene, som er ventet å være viktige vekstområder i årene fremover, sier administrerende direktør i Ocean Installer Steinar Riise.

– Ved å tildele dette prosjektet til Ocean Installer, anerkjenner Statoil Ocean Installer sin kompetanse og sitt kontinuerlige fokus på sikkerhet og kvalitet i gjennomføring av prosjekter. Ocean Installer sin ordrereserve for Statoil er nå betydelig, fortsetter Riise.

Ocean Installer vil være involvert i Askeladd-prosjektet fra nå og til Askeladd er koblet opp til Snøhvit-feltet i 2020, med offshore-arbeid planlagt for 2019 og 2020.

Prosjektet blir ledet fra Ocean Installer sitt hovedkontor i Stavanger og vil starte omgående.

Slik skal Askeladd-utbyggingen se ut. Illustrasjon: Statoil

Ocean Installer er et undervannsselskap med hovedkvarter i Stavanger, Norge og kontorer i Aberdeen, Houston, Perth og Dubai. Ocean Installer har omfattende EPCI-ekspertise innen SURF (Subsea, Umbilicals, Risers, Flowlines)-segmentet.

Ocean Installer tilbyr sine kunder førsteklasses utstyr og har på plass langsiktige avtaler på de to konstruksjonsfartøyene (CSV) Normand Mermaid og Normand Vision. Selskapet har i tillegg tilgang til et bredt spekter av ytterligere fartøy gjennom langsiktige samarbeidspartnere.

Ocean Installer har FPAL- og Achilles-sertifiseringer og er sertifisert iht ISO 9001, 14001, 18001 og 31000.

Følg pressemeldinger fra Ocean Installer

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ocean Installer på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ocean Installer