Statnett avdekket grove brudd på arbeidstakeres rettigheter

Statnett har mottatt informasjon om grove brudd på lønns- og arbeidsbetingelsene hos en underleverandør til ABB på et av Statnetts prosjekter. ABB har påtatt seg ansvaret for å rydde opp i forholdene, og har anmeldt forholdene til politiet.

De alvorlige forholdene ble avdekket etter at Statnett mottok opplysninger som vekket mistanke om ulovligheter. Videre granskning har gitt tilgang på informasjon om grove og systematiske brudd på arbeidstakernes lønns- og arbeidsbetingelser.

De rammede arbeiderne har mottatt lønn i tråd med norske tariffer under sine opphold i Norge. Arbeidere forteller imidlertid at de har blitt avkrevd tilbakebetaling av store deler av lønnen når de har vært i hjemlandet under friperioder eller på ferie. De forteller om trusler om sanksjoner dersom dette ikke blir etterlevd. I følge arbeiderne mottar de verken lønnslipper eller annen dokumentasjon på den lønnen de får.

-Dette er fullstendig uakseptabelt. Vi forutsetter selvsagt at alle våre leverandører sørger for at norsk lov og våre kontrakter blir fulgt, også av deres underleverandører. Vi legger til grunn at ABB tar ansvaret for å løse denne alvorlige situasjonen slik de har lovet. De har forpliktet seg til å sikre at arbeiderne får det de har krav på, og arbeiderne skal selvsagt ikke oppleve negative konsekvenser i kjølvannet av saken, sier konserndirektør Håkon Borgen i Statnett.

ABB har forsikret Statnett om at alle ulovlige pengeoverføringer tilbakebetales og at de vil tilby jobb til arbeiderne i en overgangsperiode. Kontrakten med underleverandøren skal avbrytes. Det forventes at ABB redegjør grundig for hvordan dette kunne skje og hvordan de skal sikre at det ikke skjer igjen.

Både Statnett og ABB har tidligere gjennomført kontroller og revisjoner av den gjeldende underleverandøren, inkludert intervjuer med arbeidere. Disse har ikke avdekket noen vesentlige uregelmessigheter. Statnett har imidlertid i etterkant fått informasjon om at arbeidere hadde mottatt instruksjoner fra ledelsen om ikke å omtale disse forholdene.

-Dette er tredje gang i løpet av de siste årene at vi avdekker grove brudd på kravene til lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandører til store internasjonale selskaper. Det er svært alvorlig og en uholdbar situasjon. Vi ser en utvikling hvor arbeidslivskriminaliteten blir stadig vanskeligere å avdekke, og hvor det er en utfordring å komme dette til livs. Det trenger vi hjelp fra våre leverandører til å løse, sier Håkon Borgen.

Alle Statnetts leverandører er ansvarlige for at lønns- og arbeidsvilkår er i henhold til norsk lov og inngåtte kontrakter. Dette gjelder både hos leverandøren og eventuelle underleverandører. Statnett følger opp med revisjoner og kontroller, inkludert intervjuer med arbeidere og gjennomgang av nødvendig dokumentasjon. Kontroller og revisjoner har ved flere anledninger avslørt kritikkverdige forhold som har ført til at Statnett har iverksatt sanksjoner mot leverandører. Statnett vil også se på hvordan våre kontrakter og vår oppfølging kan strammes inn ytterligere for å unngå denne typen overtredelser.

Håkon Borgen, konserndirektør i Statnett

Statnett er systemansvarlig i det norske kraftsystemet. Dette innebærer å drifte om lag 11 000 km med høyspentlinjer og 150 stasjoner over hele landet. Driften overvåkes av en landsentral og to regionsentraler. Statnett har også ansvaret for forbindelser til Sverige, Finland, Russland, Danmark og Nederland.

Følg saker fra Statnett

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statnett på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Statnett