Statens vegvesen: Dra på hytta lørdag eller tirsdag

Når 1,2 millioner nordmenn skal på hytta i påsken kan det fort bli store forsinkelser på veiene. Rådet er å velge litt unormale reisetider, spesielt på hjemreisen.
Påskeutfart. Det forventes mye trafikk i påsken.

Selv en sen påske trekker nordmenn til hytta. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Respons analyse på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

­- Det er et par ting bilistene som skal på påskefjellet. Vent med å skifte til sommerdekk og sjekk fjellovergangene. Ha fulle batterier på elbilen og planlegg hvor du må lade på veien. Ikke minst må du forvente kø og roe helt ned bak rattet, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind.

Blant forsikringskundene til SpareBank 1 og DNB er det registrert over 4500 bilskader de siste tre påskene. Skadene har en samlet kostnad på over 70 millioner kroner.

Opp mot tredobling av trafikken

- På mange strekninger blir det både dobling og tredobling av trafikken i påskeferien. Det er når hyttefolket skal hjem at det blir mest forsinkelser, og disse dagene må du forvente kø. Et godt råd er å reise hjem fra fjellet enten tidlig på morgenen eller seint på kvelden, eventuelt unngå å reise hjem 1. eller 2. påskedag, sier Åsmund Møller Johansen, senior kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen.

De siste årene har utfartstrafikken i påsken fordelt seg jevnere fra fredag til onsdag.

- Påskeutfarten er ikke like utfordrende som før da det var mer konsentrert trafikk før palmesøndag. I år kommer påsken sent og flere vil kanskje oppsøke sjø eller by i stedet for fjellet. Det kan bety at trafikken sprer seg på flere veier eller at det blir mindre trafikk på veiene, sier Johansen.

Sjekk skiboksen før du drar

Skibokser kan løsne eller åpne seg under kjøring. Det kan skade både medtrafikanter og andre biler.

- Om dette skjer, skyldes det som regel høy fart eller kraftig vind – eller en kombinasjon av de to. Feil pakking av skiboksen gjør risikoen høyere, enten ved at det er mye vekt i boksen eller at innholdet ikke er godt sikret, sier Nielsen.

En tungt lastet skiboks kan bety en større risiko med større bremselengde og fare for sladd.

- Skiboksene er ikke bygget for tung last og taket på bilen er sjelden konstruert for mye vekt. Sjekk bilens maksimale taklast og regn med skiboksens egenvekt når du vurderer hvor mye du kan pakke i boksen. Du bør også sikre lasten inne i skiboksen, sier Nielsen.

Hvis skiboksen løsner og boksen eller innholdet skader personer eller kjøretøy vil bilens eier være ansvarlig for det. Normalt vil du få erstattet det som er ødelagt på bilens kaskoforsikring.

- Et vanlig problem er at folk bare vrir lukkemekanismene i låst posisjon uten å låse med nøkkel. Da kan bevegelser under kjøring fort føre til at mekanismen åpner seg og katastrofen er et faktum, sier Therese.

Her er Statens vegvesens tips til en trygg påsketur

1. Planlegg turen! Sjekk vegvesen.no/trafikk for trafikkmeldinger. På vegvesen.no/webkamera kan du også sjekke vær og føre 537 steder i landet, 115 av disse viser video. Lytt til radio under turen.

2. Pakk bilen riktig. Tunge ting skal nederst og innerst i bagasjerommet, unngå løse gjenstander og ha kun lett bagasje i skiboksen.

3. Bruk bilbelte! Både i bilen og i bussen.

4. Tilpass farten etter forholdene og ikke kjør over fartsgrensen.

5. Ta pauser og stopp og sov hvis du blir trøtt.

Her finner du trafikkinformasjon: Vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon, publikumstelefon 175

Om undersøkelsen Den elektroniske undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse i uke 8 og 9, 2019, med 1767 respondenter mellom 18 og 88 år.

Påskeutfart. Det forventes mye trafikk i påsken.
Therese Nielsen, Skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Åsmund Møller Johansen, senior kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen.
Ca. 1.2 millioner nordmenn oppgir at de skal på hytta i påsken, 2019.
Sjekk takboksen før avreise til påskefjellet.

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.