GassnovaGassnova

Statens satsning på teknologiutvikling gir resultater

Arbeidet med forskning, utvikling og demonstrasjon av teknologi for CO2 -håndtering gir resultater. Det viser en gjennomgang av nærmere 200 prosjekter i regi av CLIMIT-programmet, foretatt av det anerkjente rådgivningsselskapet Oxford Research.

CLIMIT-programmet ble etablert i 2005. Det administreres av Gassnova SF og Norges Forskningsråd, der Gassnova leder sekretariatet. Årlig forvalter programmet ca. 180 millioner kroner.

På oppdrag fra Programstyret har Oxford Research foretatt en evaluering av CLIMIT, basert på en grundig gjennomgang av de prosjekter som har fått støtte fra programmet og de resultater som er oppnådd. Evalueringsteamet konkluderer med at prosjektene gir et betydelig bidrag til arbeidet med utvikling av ny teknologi for CO2 -håndtering.

”Vår hovedkonklusjon er at CLIMIT-programmet har vært svært viktig i stimuleringen av relevante forsknings- og utviklingsaktiviteter, og at det har vært oppnådd viktige resultater, både blant Gassnova-finansierte prosjekter og prosjekter finansiert av Norges Forskningsråd,” heter det i rapporten.

Videre slås det fast at forskning som CLIMIT har vært med å finansiere både har innsnevret kunnskapsgapet og frembrakt alternativer for bedre ytelse i CO2 -håndteringssystemer. Programmet har tilført viktig kunnskap innen området, og danner et solid grunnlag for videre forsknings- og utviklingsarbeid med banebrytende teknologiske løsninger.

- Vi er meget tilfreds med evalueringen fra Oxford Research, sier leder for CLIMITs programstyre Kjell Bendiksen. Den vil være et viktig element i Programstyrets arbeid med en ny strategi for CLIMIT mot 2015, som nå pågår.
- Verden trenger CO2 -håndtering  for å løse de globale klimautfordringene, og det haster med å få satt i gang tiltak. Norges sterke satsning på teknologiutvikling blir stadig viktigere i denne sammenheng, også internasjonalt. Det er spesielt gledelig at evalueringen påpeker at resultatene kommer langs hele forsknings- og utviklingskjeden. Dette betyr at vi får utviklet teknologi, fagekspertise og leverandører parallelt.

- Konklusjonen fra evalueringsteamet gir grunn til optimisme, og tilbakemeldingene står sentralt når CLIMIT strategi for perioden 2012-2016 nå utarbeides, avslutter leder for CLIMITs sekretariat direktør Klaus Schöffel.

Fakta om CLIMIT

CLIMIT er et nasjonalt program for å akselerere kommersialisering av CO2 -håndtering (fangst, transport og lagring av CO2 ) gjennom økonomisk stimulering av forskning, utvikling og demonstrasjon.

Gassnova SF og Norges forskningsråd samarbeider om programmet som bevilger nærmere 180 millioner kroner i året til de beste prosjektene innenfor CO2 -håndtering.

CLIMIT ble etablert 1. januar 2005 og prosjektstøtten har resultert i en rekke internasjonalt anerkjente forskningsresultater og kommersialisering av teknologi.

Les mer på climit.no