Startskudd for lønnsoppgjøret til over 50.000 LO-organiserte i Spekter-området

Tirsdag 4. april kl. 10.00 starter lønnsoppgjør for LO-organiserte i Spekter-området.

LO Stats nestledere Lise Olsen og Eivind Gran er klare for årets lønnsoppgjør i Spekter-området.

I tillegg til store foretak som NSB, Posten, Avinor, NRK, Vinmonopolet og helseforetakene, omfattes også kultursektoren, barnehager, og en rekke andre virksomheter av dette tariffoppgjøret.

Om Spekter-forhandlingene.

A-delen gjelder for samtlige virksomheter i Spekter. A-delsforhandlingene danner grunnlaget for tarifforhandlinger på hver enkelt overenskomst (B-del). I B-delen reguleres lønns- og arbeidsvilkår i den enkelte virksomhet. Deretter går oppgjøret tilbake til LO Stat og Spekter (Fase 3). Kommer ikke partene til enighet går lønnsoppgjøret til mekling. I helseforetakene gjennomføres en egen landsomfattende forhandlingsrunde kalt A2.

Spekter er delt inn i 10 områder, og noen av dem har flere overenskomster. Slik er inndelingen:

1. Orkestre og teatre, 2. Norges Bank, 3. Avinor, 4. Lovisenberg, 5. Nettbuss, 6. NRK, 7. NSB, 8. Posten, 9. Øvrige virksomheter, 10. Helseforetak