Get | TDC

STARTEN PÅ NYE SAMARBEIDSFORMER I KULTUR-NORGE

Del

I februar kommer den norske storfilmen om Roald Amundsen. For første gang har et norsk produksjonsselskap inngått samarbeid med og fått produksjonsstøtte fra en bredbånds- og innholdsleverandør.

Fra venstre: Espen Horn, produsent i Motion Blur. Kristian Sinkerud, produsent i Motion Blur. Camilla Forberg, Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Get. Torbjørn Aamodt, Produktdirektør i Get
Fra venstre: Espen Horn, produsent i Motion Blur. Kristian Sinkerud, produsent i Motion Blur. Camilla Forberg, Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Get. Torbjørn Aamodt, Produktdirektør i Get

Et slikt samarbeid mellom et filmselskap og et telekom-selskap er noe nytt i norsk målestokk. Hele prosjektet om å lage en film om Amundsen blir dermed et nybrottsarbeid mellom to sektorer som begge opplever stadige nye måter å jobbe på, distribuere, kommunisere og ikke minst konsumere.

-       Å støtte opp under norsk film, norsk underholdning og norsk kulturhistorie i denne verdenen er en del av samfunnsoppgaven og samfunnsansvaret vårt, sier Camilla Forberg, Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Get.

Get sin rolle som en av sponsorene til Amundsen handler nettopp om å bidra til første rekke til at filmen kunne gå fra drøm til virkelighet. Videre kan Get bidra til å spre historien om Amundsen til hele Norge, men ikke minst tilrettelegge for at Get sine kunder får med seg et viktig stykke Norgeshistorie.

En viktig utfordring dette samarbeidet adresserer er at folk ser underholdning på nye måter. Unge mellom 16 og 24 år går stadig sjeldnere på kino, og i fjor falt kinobesøket i Norge med 10,4 prosent, ifølge Klassekampen. Dermed blir strømmeplattformene vi alle bruker mer tid på, slik som Get sin egen plattform, enda viktigere for å distribuere innhold, og indirekte kultur.

Roald Amundsen står igjen som en Norges mest ikoniske karakterer. Han satte Norge på kartet i en periode hvor landet nylig var blitt selvstendig og bygde stolthet for en liten nasjon i en viktig fase.

-       Amundsen var interessert i det han kalte ukjent land, og han var en innovasjonspionér. Her kjenner vi oss godt igjen. Hele bransjen er på vei inn i ukjent land og teknologi er den store driveren som lar oss oppdage nye områder, utdyper Forberg.

Get er en av sentrale samarbeidspartnerne i filmprosjektet, og deler Motion Blurs entusiasme for filmen. Med Get sine 1,8 millioner brukere i Norge vil samarbeidet kunne bidra til at folk flest får med seg filmen enten på kino eller på TV.

Produksjonsselskapet Motion Blur har jobbet med filmen i flere år, og jobber i disse dager med å legge siste hånd på verket. Motion Blur står også bak kinosuksessen Den 12. mann.

-       Vi liker å si at det er det er litt Roald Amundsen i oss Nordmenn. Amundsens skiinteresse har blitt vår skiinteresse, og hans fascinasjon og beundring for naturen har blitt en del av vår kultur. Amundsen har vært med på å forme hvem vi er som nasjon og folk, og dette er en av tingene som gjør historien om Roald Amundsen aktuell i dag. Vi er veldig stolte over å ha Get med oss på laget. De bidrar til både å få filmen produsert og gjøre den tilgjengelig til hele Norge, sier Kristian Strand Sinkerud, produsent i Motion Blur.

Filmen om Amundsen har premiere på norske kinoer 15. februar 2019 og blir lansert på VOD/DVD i juni 2019.

Bilder

Fra venstre: Espen Horn, produsent i Motion Blur. Kristian Sinkerud, produsent i Motion Blur. Camilla Forberg, Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Get. Torbjørn Aamodt, Produktdirektør i Get
Fra venstre: Espen Horn, produsent i Motion Blur. Kristian Sinkerud, produsent i Motion Blur. Camilla Forberg, Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Get. Torbjørn Aamodt, Produktdirektør i Get
Last ned bilde

Om Get | TDC

Get | TDC
Get | TDC
Maridalsveien 323
0872 Oslo

+47 21 90 00 00

Get er en ledende fiberbasert bredbånds- og innholdsleverandør med 850 medarbeidere. Selskapet har de siste årene investert flere milliarder kroner i nett og infrastruktur, og har vært en viktig bidragsyter til at over en halv million husstander i dag har tilgang til et fiberbasert bredbåndsnett. Videre har Get de siste årene vunnet en rekke «best-i-test» priser for brukervennlighet, innovative produkter og god kundeservice.

I tillegg til eget nett, leverer selskapet også tjenester gjennom 29 regionale partnere fra Hammerfest i Nord til Kristiansand i sør. Dette gjør Get til den største utfordreren til Telenor i Norge, og selskapet til en viktig samfunnsaktør som bidrar til konkurranse i det norske markedet. Selskapet jobber også aktivt i lokalmiljøer, og støtter norsk idrett og unge talenter gjennom ulike sponsorater.

Følg saker fra Get | TDC

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Get | TDC på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Get | TDC

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom