Starmusfestivalen setter Trondheim på verdenskartet

3.10.2016 14:49 | Reitangruppen

Reitangruppen blir en av hovedsponsorene når verdens mest ambisiøse vitenskaps- og musikkfestival flytter til Trondheim.

– Reitangruppen sin visjon for Trondheim er at «Trondheim skal være Norges mest åpne og levende by», og i denne sammenheng er Starmusfestivalen viktig for å sette byen på kartet. Trondheim skal tiltrekke seg de beste menneskene og tilby et attraktivt nærings- og kulturliv fremover, og til dette bidrar vi gjerne, sier Colonialmajor Odd Reitan.

Starmus arrangerer en festival i krysningspunktet mellom vitenskap, kunst og kultur på internasjonalt elitenivå. Festivalens formål er å spre kunnskap, skape forbilder og inspirere den oppvoksende generasjon. Publikum vil på nært hold oppleve verdenseliten innen de ulike grenene formidle sitt budskap på en forståelig og engasjerende måte. Dette gjøres gjennom korte forelesninger, konserter, filmer, kunstutstillinger, prisutdelinger, utstrakt bruk av byrommet, debatter, signeringer, m.m. Starmus 2017 blir en nasjonal hendelse med et internasjonalt nedslagsfelt. Festivalen følges over hele verden, både gjennom pressedekning og direktestrømming av arrangementene.

Reitangruppen er totalt involvert i rundt hundre samarbeids- og sponsorprosjekter til vanskeligstilte og utstøtte, kultur, sport og idrett. Felles for alle prosjektene er at de er i tråd med vår visjon om å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.

Seks nobelprisvinnere booket til programmet for Starmus 2017 allerede

Stjernene fra den internasjonale vitenskapens verden vil skinne i Trondheim under den fjerde Starmus-festivalen. Under tittelen «Life and the Universe» (Livet og universet) vil Starmus igjen feire syntesen mellom vitenskap og musikk. Festivalens tema vil favne bredt: opprinnelse og evolusjon, samfunn og globale spørsmål.

Blant deltakerne som så langt har meldt sin ankomst til Trondheim er noen av verdens fremste akademikere innenfor fysikk, kjemi og medisin, i tillegg til en legendarisk kosmonaut og en prisvinnende komponist: Stephen Hawking, Alexei Leonov, George Smooth (nobelprisvinner), Adam Reiss (nobelprisvinner), Robert Wilson (nobelprisvinner), May-Britt Moser (nobelprisvinner), Edvard Moser (nobelprisvinner), Susumu Tonegawa (nobelprisvinner), Alan Stern, Michel Mayor, Jill Tarter og Brian Eno.

Starmus 2017 skal arrangeres 18. – 23. juni 2017 i Trondheim.

Les NTNU sin pressemelding og mer om Starmus her.

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.