Star Tour vinner prisen for Årets kundeservice 2015 innen reise

28.1.2016 13:30 | TUI Norge

Star Tour er kåret til vinner av prisen Årets kundeservice 2015 i kategorien reise, der forskjellen mellom de gode og de mindre gode er stor.

TNS Gallup. KSindeks. Foto: Terje Borud

- Vi er utrolig stolte av å få denne utmerkelsen, det er godt å vite at kundene setter så stor pris på den hjelpen vi gir. Våre kunders kjøpemønster er i stadig endring og vi har nylig utvidet våre åpningstider slik at vi er tilgjengelige for de som ønsker det nesten hele døgnet.  Denne prisen gir oss ny giv til å yte enda mer for kundene våre i fremtiden, sier Catrine Vogsborg, Team Leader Customer Support i Star Tour.

Hard konkurranse

Star Tour vant prisen i konkurranse med blant annet Ving og Via. Mange av selskapene er opptatte av å flytte trafikk over på nett, og kan av og til glemme at noen har lyst til å snakke med dem. Star Tour evner å håndtere denne balansen og kundene til selskapet fremhever serviceinnstilling og kompetanse og gode epostsvar som kjennetegn ved vinneren.

- Epost-håndtering er ofte det som skiller de gode fra de dårlige, forteller Finn Olav Sveinall, seniorrådgiver i TNS Gallup. - De som lykkes evner å kommunisere personlig og å svare på kundenes spørsmål. De som ikke når opp, benytter ofte standardiserte svar eller svarer ikke på alt kunden spør om.

- Et interessant utviklingstrekk som vi merker også i år, er det faktum at stadig færre benytter telefon når de kontakter kundesenteret. Andelen som tar kontakt på telefon sank fra 72 prosent (2011) til 60 prosent (2015). Av de som sjekker bedriftens hjemmesider (52 prosent av de spurte) ender halvparten opp med ikke å ringe. Vi tenker at på hjemmesidene har virksomhetene et stort, urealisert potensial til å styre kunder mot ønsket kanal.

TNS Gallups store kundesentermåling KSindeks

Årets kundeservice er kåringen av Norges beste virksomhet på kundeservice. Prisen er basert på TNS Gallups store kundesentermåling KSindeks med over 20.000 spurte og deles ut under fagkonferansen Kundeservicedagene. KSindeks, som er et samarbeidsprosjekt med Loxy Soft, har 100.000 respondenter i sin erfaringsbase, og er Norges største og mest representative studie innen kundeservice. Derfor følges utdelingen også tett av ledere på tvers av ulike bransjer.

Kundeservicedagene, som arrangere av Tekna, er et årlig arrangement som samler flere hundre deltagere, alt fra kundesenterfagfolk, via utviklere av tekniske løsninger til bedriftsledere.

TNS Gallup. KSindeks. Foto: Terje Borud
TNS Gallup KSindeks

TUI Nordic/ Star Tour er med en markedsandel på 20 prosent den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. Konsernet ble etablert i 1961 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Thailand og Tyrkia. TUI Nordic/ Star Tour består av reisearrangørene Star Tour, TEMA, Nazar og WonderCruises, Fritidsresor i Sverige, Star Tour i Norge og Danmark, Finnmatkat i Finland og flyselskapet TUIfly Nordic. Konsernet har siden 2000 vært en del av konsernet TUI Group, verdens ledende turistkonsern med virksomhet i mer enn 180 destinasjoner verden over. Konsernet har base i Tyskland og TUI Group er børsnotert på både FTSE 100 indeksen og tyske MDax. I 2013/14 noterte TUI Group en omsetning på €18.7mrd og et resultat på €869m. Gruppen har ca. 77.000 ansatte i 130 land og tilbyr ca 30 millioner kunder heldekkende service fra booking til hjemkomst. TUI sin virksomhet dekker hele verdikjeden, hvilket inkluderer ledende reisearrangører, 1.800 reisebyråer i Europa, seks flyselskap med mer enn 130 kort- og langdistansefly, mer enn 300 egne hoteller deriblant RIU og Robinson. Med cruise skip som MS Europa og luksusskipet MS Europa 2, TUI Cruises «Mein Schiff- flåten og fartøy under varemerket Thomson Cruises i Storbritannia, er TUI et velposisjonert konsern innen det sterkt voksende cruisemarkedet. Globalt ansvar for bærekraftig økonomi, økologi og sosialt ansvar er grunnleggende i vår forretningsvirksomhet. Som eneste turistkonsern i verden er TUI. medlem av FNs Global Compact. Konsernet er også listet på den velrenommerte Dow Jones Sustainability Indices (DJSI).