Stanser seismikkundersøkelser etter påtrykk fra Fiskebåt

Equinor tar pause i seismikkaktiviteten i Nordsjøen fram til mandag 18. juni kl. 14.00. Dette skjer etter påtrykk fra blant annet Fiskebåt.

Fiskebåt har gjennom uken som har gått mottatt flere henvendelser fra medlemmer vedrørende seismisk aktivitet på Vikingbanken/Osebergfeltet i Nordsjøen.

- Ifølge fiskerne står silda spredt og høyt i vannskorpen, noe som også tidligere er observert i områder hvor det skytes seismikk. Dette er uheldig for de som driver fiske, sier avdelingsleder i Fiskebåt, Espen Jacobsen.

Fiskebåt har sammen med Norges Fiskarlag og Fiskeridirektoratet gjennom uken hatt fortløpende kontakt med Oljedirektoratet og involverte seismikk/oljeselskap for å finne en løsning på problemet. Equinor som følge av dette besluttet å sette undersøkelsene ST18003 (Geo Coral) og ST18202 (WG Tasman, WG Cook og WG Emerald) på Oseberg på pause fram til mandag 18.6.2018 kl 14:00.

- Fiskebåt er svært tilfreds med at Equinor har vist ansvarlighet ved å ta hensyn til fiskeriene ved å utsette pågående seismiske undersøkelser. Dette viser at dialogen mellom fiskeriene og Equinor fungerer, sier Jacobsen.

Fiskebåt vil følge opp dette videre på neste dialogmøte som blir førstkommende mandag.

----------------------------------------------------

Kontakt for meir informasjon;

Espen Jacobsen, avd.leder i Fiskebåt

Tlf. +47 906 66 768

E-post:espen@fiskebat.no

Bildetekst: Oseberg-feltet er et av de omstridte områdene. (Foto: Odd Kristian Dahle/Fiskebåt).