Stangekylling tildelt internasjonal dyrevelferdspris

Fikk Good Chicken Award for sitt arbeid for god dyrevelferd i fjørfenæringen.

- Denne prisen er svært inspirerende og motiverende for vårt videre arbeid med dyrevelferd. Det er gledelig å se at vårt arbeid blir lagt merke til, også utenfor Norge, sier Peter Aronsen, administrerende direktør i Stange.

Prisen tildeles aktører som har tatt et tydelig standpunkt hva gjelder god dyrevelferd innen fjørfeproduksjon. Blant kriteriene er god plass og muligheten til utegang. I tillegg vektlegges kriterier som at det er en sunn rase og at den er saktevoksende.

- Stangekyllingen er saktevoksende, har god plass og tilgang på uteområder. Videre får de miljøberikelser og naturlig lys. Dette er alle viktig tiltak for bedre dyrevelferd og det er en glede å tildele Stange Good Chicken Award, sier Jo Cooper i Compassion in World Farming.

Stangekylling har gjennom sin tretti år lange historie alltid satt dyrevelferd og god kvalitet først. I 2013 gikk REMA 1000 inn på eiersiden og siden den gang har Stangekylling vært å finne i dagligvarekjedens butikker over hele landet.

- REMA 1000 skal gjøre det enkelt å ta gode valg og vår ambisjon er å være best i klassen på dyrevelferd. Stangekylling har vært en foregangsfigur i norsk fjørfeproduksjon og en inspirasjon for endringen vi gjorde i 2018 med bytte av kyllingrase og bedret dyrevelferd hos vår andre kyllingprodusent Norsk Kylling, sier Trond Bentestuen, administrerende direktør i REMA 1000 i Norge.

I 2016 var REMA 1000 den første norske dagligvareaktøren som ble hedret for satsning på dyrevelferd av organisasjonen Compassion in World Farming. Den gangen var det for sitt standpunkt om å kun selge egg fra frittgående høner.

- Vi er stolte av at innsatsen som er gjort verdsettes internasjonalt og at vi utelukkende kan tilby kundene våre kylling med god dyrevelferd og kvalitet gjennom merkevarene Stangekylling og Solvinge, sier Trond Bentestuen, administrerende direktør i REMA 1000 i Norge.

Om Good Chicken Award

Utmerkelsen deles ut av Compassion in World Farming, som er verdens ledende interesseorganisasjon innen dyrevelferd i landbruk.  Good Chicken Award deles tildeles produsenter med god dyrevelferd der kyllingene blant annet får mer plass, vokser saktere og har tilgang på miljøberikelser.