Standard Norge

Standardisering skal gi billigere og bedre busser

Del
I dag stiller den enkelte fylkeskommune egne krav til teknisk utforming av busser. Seteavstand, gulv- og dørløsninger, størrelse på midtgang, HC-plasser og annet varierer fra fylke til fylke, og busser som kunne vært overtatt og benyttet i andre fylker, må gå i opplag. En ny Norsk Standard som skal harmonisere kravene og forenkle anbudsprosessen, ligger nå på offentlig høring til 1. mai.
Jacob Mehus i Standard Norge sier standardiserte busser vil gi betydelige miljø- og kostnadsmessige effekter (foto: Standard Norge/ Nicolas Tourrenc)
Jacob Mehus i Standard Norge sier standardiserte busser vil gi betydelige miljø- og kostnadsmessige effekter (foto: Standard Norge/ Nicolas Tourrenc)

- Dagens løsning med ulike krav er verken bra for miljøet eller den offentlige lommeboka. En felles standard er nødvendig og viktig for å bidra til større forutsigbarhet, økt gjenbruk av materiell og lavere produksjonskostnader ved anskaffelse og anbud av materiell, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.

Forenkler anbudsprosessen
Standarden retter seg spesielt mot myndigheter og private aktører som deltar i anbud for offentlig persontransport med buss. For myndighetene vil standarden være et rammeverk for å begrense særkrav som er fordyrende og unødvendige. Gjennom reduksjon i utvalgskriterier vil standarden redusere kostnader og effektivisere anbudsprosessen og sikre større utnyttelsesgrad av busser og materiell på tvers av regioner. I tillegg setter den krav til miljøvennlige løsninger og energibærere.

Bred representasjon fra bransjen
Standard Norges komité som har utarbeidet forslaget som nå er på høring, er bredt sammensatt med de viktigste aktørene i verdikjeden. Både produsenter, operatører, administrasjonsselskaper, fylkeskommuner og interesseorganisasjoner er representert.

- I dag kan det være spesifikke krav som avstedkommer at det kan bli over 100 forskjellige bussmodeller. Målet vårt har vært å forenkle ved å redusere antall modeller ned mot 15 varianter. Dette vil bety en stor besparelse ved innkjøp og kostnader inn i et anbud, sier komitéleder Ragnar Krosser i Nettbuss.

Kontakter

Bilder

Jacob Mehus i Standard Norge sier standardiserte busser vil gi betydelige miljø- og kostnadsmessige effekter (foto: Standard Norge/ Nicolas Tourrenc)
Jacob Mehus i Standard Norge sier standardiserte busser vil gi betydelige miljø- og kostnadsmessige effekter (foto: Standard Norge/ Nicolas Tourrenc)
Last ned bilde
En ny Norsk Standard for busser er på høring fram til 1. mai (foto; Standard Norge/ fotogruppa ved Sollerudstranda skole).
En ny Norsk Standard for busser er på høring fram til 1. mai (foto; Standard Norge/ fotogruppa ved Sollerudstranda skole).
Last ned bilde

Om Standard Norge

Standard Norge
Standard Norge
Lilleakerveien 2A
0283 Oslo

+47 67 83 86 00http://www.standard.no

Standard Norge utvikler og forvalter standarder i Norge, og har enerett på å utgi Norsk Standard. Medlemmene våre er både næringsliv, myndigheter, interesseorganisasjoner, forbrukerorganisasjoner, forskningsinstitusjoner og andre. Over 4 000 norske eksperter er med i standardiseringsarbeid i regi av Standard Norge på nasjonalt eller internasjonalt plan.

Følg pressemeldinger fra Standard Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Standard Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Standard Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye