Stål er godt som gull

Internasjonal stålpris til Kimen kulturhus. -En viktig pris som synliggjør rådgiveren, sier Rambøll-direktør.

Foto: Fagansvarlig for byggeteknikk på Kimen, Sveinung Sexe, tok imot prisen på vegne av Rambøll.

The European Steel Design Awards deles ut av ECCS hvert andre år og oppmuntrer til «kreativ og enestående bruk av stål i arkitektur og konstruksjon». Seremonien var i København 14. september og det var tilsammen 11 vinnere. Sveinung Sexe, fagansvarlig for byggeteknikk på Kimen, tok imot prisen på vegne av Rambøll.

Kulturhuset åpnet høsten 2015 og er blitt et naturlig møtested for folk i hele regionen. Bygget inneholder kirke, kino, ungdomsklubb, bibliotek og saler for konsert og teater. I tillegg fungerer foajeen som kunstgalleri og kulturskolen har også lokaler her.

-Dette har vært et spennende prosjekt. At resultatet har blitt så bra er takket være et godt samarbeid mellom alle aktørene i byggeprosessen. Huset har vært i bruk en liten stund nå, men denne prisen gir oss en god grunn til å minne oss selv på at det vi jobber med skaper glede for sluttbrukerne. Det er vi veldig stolte av, sier Eivind Iden, direktør for Bygg & arkitektur Midt, Vest, Nord i Rambøll.

- European Steel Design Awards er en viktig pris som bidrar til å synliggjøre rådgiverens verdi i et fantastisk sluttprodukt. Her har man laget kunst av 400 tonn stål, det hadde ikke vært mulig uten gode, løsningsorienterte, rådgivende ingeniører, sier Iden.

Bygget vant Betongtavlen i 2015 for «betongarbeid av svært høy kvalitet, med en presisjon og en variasjon av overflater som gjør det enkelt å forså at beton er et vakkert materiale.»

Kimen er også nominert til Arkitekturprisen 2017. I begge disse prosjektene har Rambøll bidratt med ekspertise.

Stjørdal kommune og Skanska Norge var henholdsvis byggherre og totalentreprenør. Arkitekter var Reiulf Ramstad Arkitekter /JST Arkitekter /Lusparken Arkitekter. Rambøll hadde ansvar for RIB, RIV, RIE, RIG, RIVEG, RIVA, RIAKU, Lark.

For mer informasjon se her:

Foto: Sveinung Sexe.