Stål er godt som gull

Internasjonal stålpris til Kimen kulturhus. -En viktig pris som synliggjør rådgiveren, sier Rambøll-direktør.

Foto: Fagansvarlig for byggeteknikk på Kimen, Sveinung Sexe, tok imot prisen på vegne av Rambøll.

The European Steel Design Awards deles ut av ECCS hvert andre år og oppmuntrer til «kreativ og enestående bruk av stål i arkitektur og konstruksjon». Seremonien var i København 14. september og det var tilsammen 11 vinnere. Sveinung Sexe, fagansvarlig for byggeteknikk på Kimen, tok imot prisen på vegne av Rambøll.

Kulturhuset åpnet høsten 2015 og er blitt et naturlig møtested for folk i hele regionen. Bygget inneholder kirke, kino, ungdomsklubb, bibliotek og saler for konsert og teater. I tillegg fungerer foajeen som kunstgalleri og kulturskolen har også lokaler her.

-Dette har vært et spennende prosjekt. At resultatet har blitt så bra er takket være et godt samarbeid mellom alle aktørene i byggeprosessen. Huset har vært i bruk en liten stund nå, men denne prisen gir oss en god grunn til å minne oss selv på at det vi jobber med skaper glede for sluttbrukerne. Det er vi veldig stolte av, sier Eivind Iden, direktør for Bygg & arkitektur Midt, Vest, Nord i Rambøll.

- European Steel Design Awards er en viktig pris som bidrar til å synliggjøre rådgiverens verdi i et fantastisk sluttprodukt. Her har man laget kunst av 400 tonn stål, det hadde ikke vært mulig uten gode, løsningsorienterte, rådgivende ingeniører, sier Iden.

Bygget vant Betongtavlen i 2015 for «betongarbeid av svært høy kvalitet, med en presisjon og en variasjon av overflater som gjør det enkelt å forså at beton er et vakkert materiale.»

Kimen er også nominert til Arkitekturprisen 2017. I begge disse prosjektene har Rambøll bidratt med ekspertise.

Stjørdal kommune og Skanska Norge var henholdsvis byggherre og totalentreprenør. Arkitekter var Reiulf Ramstad Arkitekter /JST Arkitekter /Lusparken Arkitekter. Rambøll hadde ansvar for RIB, RIV, RIE, RIG, RIVEG, RIVA, RIAKU, Lark.

For mer informasjon se her:

Foto: Sveinung Sexe.

Rambøll med ny VVA-avtale for Færder kommune7.3.2018 08:41Pressemelding

-Vi ser frem til et givende samarbeid om spennende prosjekter i årene fremover. Denne rammeavtalen er viktig for oss og bekrefter vår posisjon som rådgiver i Vestfold, sier Atle Gulbrandsen fra Rambøll. Tjøme og Nøtterøy ble slått sammen til Færder fra første januar i år. Til sammen har kommunen rundt 27.000 innbyggere, men i sommermånedene mer enn dobles antallet på grunn av stor tilstrømming til sommerparadiset. Dette gir særegne utfordringer for infrastruktur både over og under bakken og Rambøll er stolt over å kunne hjelpe kommunen med å løse sine oppgaver. Avtalen løper i 2+1+1 år.

Satser på samferdsel og byutvikling i Bergen2.2.2018 10:29Pressemelding

Denne uken signerte Rambøll en avtale om oppkjøp av ConStrada. Det anerkjente rådgiverselskapet tilbyr tjenester innen samferdsel, landskapsarkitektur og planteknikk og blir en viktig plattform for Rambølls videre satsing på samferdsel på Vestlandet. - Vi gleder oss til å bli en del av Rambøll. I fremtidens marked ser vi langt flere muligheter sammen med Rambøll, enn ved å være alene, sier Ole Johan Sæverås, dagligleder og partner i ConStrada. - Vi har et ambisiøst mål om å vokse. Bare de neste årene regner vi med at den nye avdelingen i Bergen skal ha en vekst på over 100 prosent. ConStrada tilfører oss et nytt element som vil være positivt for både samferdselmiljøet vårt, for Bergenskontoret og hele Rambøll, sier Hilde Nordskogen, markedsenhetsdirektør for Samferdsel og Byutvikling. ConStrada har bygget opp en imponerende virksomhet siden 2009. De har erfaring fra både små og store prosjekter; fra gang- og sykkelvegprosjekter til motorveganlegg på både regulering og byggeplannivå. De