Stadig større samarbeid om ØKOUKA

Folk i hele landet er klare for en ukes feiring av heltene som gjør at omsetningen av økologisk mat fortsetter å øke.
Også i år kan alle som vil være med på innhøsting på Bygdøy Gartneri ved Kongsgården

ØKOUKA starter 21. september. Det blir en uke med feiring av norsk økologisk og biodynamisk mat 18 steder i hele landet. Vestfold og Tromsø er nye for året. Ny prosjektleder for ØKOUKA, Kathrine Kinn i Økologisk Norge, ser fram til å feire heltene som har produsert og videreformidlet norsk økologisk mat etter en lang og tørr sommer.

Økt produksjon og salg

Både produksjon og salg av økologisk mat øker jevnt, viser landbruksdirektoratets rapport Produksjon og omsetning av økologiske landbruksvarer. I første kvartal 2018 ble det solgt økologiske matvarer gjennom dagligvarehandelen for 1,4 mrd. kroner. Dette er ni prosent mer enn i samme periode i 2017.

- For at vi skal ha økologiske produsenter må det være en etterspørsel. Derfor er det bra og viktig at økosalget øker jevnt, sier prosjektleder Kathrine Kinn.

- Det er spesielt gøy å se at salget av norske økologiske oster økte med 59 prosent første halvår i år. Norge er et land med rike ostetradisjoner fra en tid der konvensjonelt jordbruk ikke var funnet opp enda. Bestemor ville ikke sagt økologisk, hun ville bare sagt mat. At forbrukerne fått øynene opp for dette, lover godt for Norge som ostenasjon.

Innovasjon på naturens premisser

Matjorda er en knapp ressurs. Økologisk jordbruk har i mange år fungert som en spydspiss for innovasjon i jordbruket basert på naturens egne metoder. Utgangspunktet er økt fokus på samspill mellom livet i jorda og mangfoldet av planter, dyr og insekter.

- Sommerens mangel på regn og høye temperaturer har gitt oss en påminnelse om hvor sårbare vi er. Det som blir spennende nå er å se om det er noe vi kan lære fra økologisk jordbruk med praksiser som vekstskifte, variasjon i plantemateriale og fokuset på jordkjemi og – biologi, fortsetter Kinn.

Direkte kunnskapsbygging mellom bonde og forbruker

-Under ØKOUKA kan både bønder og forbrukere være foredragsholdere og publikum. Det er et bredt samarbeid som hele 13 organisasjoner står bak. Her kan bonde og forbruker stå hand i hand på et ystekurs, ta en nyttig prat på Bondens Marked eller få økt forståelse for hverandres verdigrunnlag på et foredrag om fruktbar matjord.

I år vil vi inspirere de som står med handlekurven i hånda på butikken, sitter med innkjøpsansvar i en restaurant eller i en butikk, til å kjøpe norskprodusert økologisk eller biodynamisk mat. Vi ønsker å løfte fram det vi kaller #økohelter – folk som har innrettet sin egen produksjon etter økologiske prinsipper, butikksjefer som satser på økologiske produkter og kokker eller bakere som velger økologiske råvarer. Vi vil vise fram de gode eksemplene, sier Kinn.

ØKOUKA arrangeres i Agder, Ålesund, Bergen, Buskerud, Molde, Møre og Romsdal, Nesset, Nord-Østerdal og Røros, Nordland, Oslo, Østfold, Rogaland, Sogn og Fjordane, Telemark, Tingvoll, Tromsø, Trøndelag og Vestfold.

Samarbeidspartnere:

Økologisk Norge

Norsk Bonde- og Småbrukarlag

Framtiden i våre hender

Bygdø Kongsgård

Spire

Natur og ungdom

Bondens marked

Norges Bondelag

Geitmyra matkultursenter for barn

ØQ

Food Studio

Biologisk dynamisk-forening

Kathrine KinnProsjektleder ØKOUKA

Kathrine Kinn jobber i Økologisk Norge og er prosjektleder for det tverrfaglige samarbeidsprosjektet ØKOUKA. Hun har én fot i jordbruket, én fot i miljøbevegelsen og en hånd i akademia. Hun er masterstudent på Universitetet i Oslo og har erfaring fra miljø- og utviklingsorganisasjonen Spire, Alliansen ny Landbrukspolitikk og Norsk Bonde- og Småbrukarlag.

Tel:452 29 771kathrine@okologisknorge.no