Stadig mer eventyrlystne nordmenn

Topptur, festival, mat og vin? Planlegger du en skikkelig opplevelsesferie i sommer er du ikke alene.
Stadig flere nordmenn foretrekker aktivitetsferie. Her fra Via Ferrata i Loen. Foto. Frende Forsikring

Vi vil oppleve stadig mer når vi er på tur viser Virke sin befolkningsundersøkelse, Reisepuls. 31 prosent svarer at naturopplevelser som for eksempel fotturer og vandringer påvirker hvor de reiser på ferie. Det er en økning med 5 prosent fra i fjor.

- Vi har sett gjennom flere år at nordmenn reiser lenger og fokuserer mer på aktivitetsferier. Det er ikke bare strand og solgaranti som avgjør hvor sommerferien legges. Flere vil også bruke kroppen aktivt i ferien, ikke bare ligge på en solseng, sier Petter Lassen, skadesjef på reise hos Frende.

21 prosent sier at musikk, konserter og festivaler er drivkraften, mens 18 prosent oppgir mat- og vinopplevelser. Disse tallene er også høyere enn i 2016.

Tidenes høyeste reiseutbetalinger
En mer eventyrlysten ferie, samt at flere eldre reiser enn tidligere, viser seg også i skadestatistikken hos forsikringsbransjen. Totalt ble det meldt 311 962 reiseskader i Norge i 2016. Det gir en anslått total erstatningssum på 2 043 500 millioner kroner. Aldri før har reiseerstatningene vært høyere. Dette viser tall fra Finans Norge.

- Frendes analyser viser at 25 prosent av alle skadene som ble meldt i 2016 var relatert til sykdom på reise, og sto for hele 50 prosent av utbetalingene, sier Lassen, som mener det viser viktigheten av å ha en reiseforsikring som dekker alle utgifter til lege og sykehus.

- Et opphold på sykehus i utlandet kan bli ekstremt dyrt uten forsikring. Det samme kan transporten hjem, sier Lassen.

En av seks melder skade
Tallene til Frende viser også at én av seks meldte reiseskade til forsikringsselskapet i fjor.

- Med slike tall i bakhodet er det risikosport å ikke ha reiseforsikring. Det er også viktig å huske på at en god reiseforsikring skal dekke deg hele året, selv om du velger å bli hjemme i ferien. Velg derfor en reiseforsikring som er gyldig på fritiden hjemme, hele året. Den skal dekke deg like mye om du bader i Middelhavet eller vasser på din lokale strand, sier skadesjefen.

Sjekk at du er dekket
Med stadig mer eventyrlystne og kreative ferievalg er det viktig å sjekke at forsikringen dekker det du skal før avreise.

- Jo mer ekstrem og utradisjonell du blir i ferievalgene, jo viktigere er det å sjekke om du faktisk er dekket. Frende sin reiseforsikring dekker for eksempel sykdom som oppstår helt opp til 6 000 meter over havet, du skal ha god dekning også om du er litt mer aktive enn folk flest, sier Lassen.

Trygghet i høysetet
Selv om opplevelsene blir viktigere og turene mer utradisjonelle er politisk stabilitet og en trygg destinasjon avgjørende for nordmenn på tur. 71 prosent sier at dette er en styrende faktor i svært stor eller ganske stor grad når de bestiller sin neste reise. Deretter følger viktigheten av å reise med en seriøs aktør på andreplass før pris og standard.

- Vi anbefaler alltid reisende til land med uroligheter å holde seg oppdatert på reiserådene til Utenriksdepartementet, sier han.

Fyldige feriebudsjett
Feriebudsjettene våre er velfylte, også i 2017. I snitt oppgir de reisende at husstanden tenker å bruke 41 850 kroner på reiser i år.

- Det er store summer som investeres og verdien av en god reiseforsikring er liten i en slik sammenheng. Spesielt sett opp mot kostnaden man kan sitte igjen med hvis noe skulle skje, sier skadesjefen i Frende.

Forsikringseksperten lister opp noen viktige punkter du bør sjekke før du velger reiseforsikring:

• Er det en helårs reiseforsikring?
  • Hvor mange dager er du dekket på reise?
  • Det er store forskjeller i hvor mye du får erstattet hos ulike selskap. Sjekk om det er begrensninger i forsikringssummen for viktige dekninger som tapt bagasje, utgifter til lege/sykehus eller hjemtransport.
  • Har forsikringen ubegrenset dekning ved avbestilling eller evakuering?
  • Dekker forsikringen din evakuering og avbestilling ved terror, offentlig uro eller liknende selv om Norsk UD ikke har kommet ut med anbefaling om dette?
  • Har reiseforsikringen en egenandel ved skade på leiebil på ferie?

- Det er viktig å sjekke dette før man kjøper reiseforsikring. Altfor få er klar over at det kan være store forskjeller mellom selskapene på dette området, sier Petter Lassen.

- 25 prosent av alle skadene som ble meldt i 2016 var relatert til sykdom på reise, og sto for hele 50 prosent av utbetalingene, sier skadesjef Petter Lassen i Frende.