Frelsesarmeen

Stadig flere markerer Rusfri dag

Mange tusen nordmenn velger å avstå fra alkohol og annen rus mandag 8. juni. Da er det Rusfri dag. For femte året vil folk vise solidaritet med de som sliter på grunn av egen eller andres bruk av rusmidler. En bydelsdirektør i Oslo forteller at de jobber med mennesker som sliter med rus hver dag.
Knut Haugsvær i aksjon på Rusfri dag. Mange vil treffe Frelsesarmeen og andre organisasjoner på gata mandag 8. juni.

‒ Vi forventer ikke at folk skal være totalt avholdende fra alkohol og andre rusmidler, men vi ber om at folk stopper opp litt på Rusfri dag og tenker på de som sliter fordi de selv eller noen av deres nærmeste har rusproblemer. Vær rusfri denne dagen, oppfordrer initiativtaker bak Rusfri dag 8. juni, Knut Haugsvær i Frelsesarmeen.

Han viser til at det er cirka 100.000 barn og unge som lider i dag fordi en av foreldrene drikker for mye. Og en ny undersøkelse utført av TNS Gallup for Actis – rusfeltets samarbeidsorgan, viser at en av tre mener det drikkes for mye i arbeidslivet.

‒ De ansatte må føle seg trygge

I år er det spesielt fokus på arbeidsliv og rus. Bydel Søndre Nordstrand i Oslo tok selv initiativ til å engasjerer seg spesielt i Rusfri dag i år. De skal derfor markere dagen – med spesiell fokus på arbeidsliv og rus – for alle sine 1 200 ansatte ved samtlige 60 enheter. Bydelsdirektøren stiller selv opp som ambassadør for dagen.

‒ I bydel Søndre Nordstrand jobber vi med mennesker som sliter med rus hver dag. Forskning viser at en av fire arbeidstakere mener at det drikkes for mye i jobbsammenheng. Jeg vil at våre ansatte skal føle seg trygge på jobb. Derfor stiller jeg også opp som ambassadør for Rusfri dag 8. juni, sier Hans Reidar Ness.

Akan erfarer at bedrifter som utvikler en kultur med større åpenhet rundt tema rus- og avhengighet, lykkes i å fange opp medarbeidere på et tidligere tidspunkt og dermed stoppe en uheldig utvikling.

− Alkohol er ikke en privatsak når det går ut over jobben, da har leder en plikt til å bry seg, sier AKAN-direktør Elisabeth Ege.

Hele landet som arena

Over hele landet vil det bli markeringer 8. juni i regi av Frelsesarmeen, samarbeidsorganisasjoner og i alle Fretex-butikker. Markeringen skjer på ulikt vis – noen har konserter og lokalkjente på stands. Felles for alle er at det serveres alkoholfri drikke og at informasjon deles ut.

− Dagen har blitt stadig viktigere for å bevisstgjøre folk både om sine holdninger til og sin omgang med rusmidler. Når vi treffer folk på gata på Rusfri dag opplever vi at folk kjenner seg igjen i problemstillingene, sier Knut Haugsvær.

Rusfri dag har mange ambassadører. En av dem er Arne Johannessen. Han glemmer aldri da han møtte livredde barneøyne da han jobbet i politiet:

− Rusfri dag er en viktig dag for å markere at det ikke er greit å ruse seg foran barna, sier Johannessen.

Se og del gjerne kortfilmen av Hallvard Bræin: https://youtu.be/OiAvob05jzU

www.rusfridag.no

Kort om Rusfri dag 8. juni:

• Setter søkelys på hva rusmidler gjør med oss og oppfordrer folk til å avstå fra rus denne dagen.
  • En dag for solidaritet og ansvar.
  • Markeres i hele landet, der de ulike stedene Frelsesarmeen og samarbeidsorganisasjoner holder til. Pluss i alle Fretex-butikker.
  • Markeringen skjer på ulikt vis – noen har konserter og lokalkjente på stands. Felles for alle er at det serveres alkoholfri drikke og at informasjon deles ut.
  • Samarbeidsorganisasjoner: Actis, AV-OG-TIL, Blå Kors, Retretten, IOGT, Juvente og DNT.
  • Ambassadører: Arne Johannessen, ordfører i Moss Tage Pettersen, journalist Lars Kittelsen, barneombud Anne Lindboe, Sven Nordin, Line Verndal, Ingebrigt Steen Jensen, Julie Maria Dahl, Åge Aleksandersen og Hans Reidar Ness.
  • I år er tema arbeidsliv og rus.

Kontakt:

Knut Haugsvær, leder for Frelsesarmeens rusomsorg. Telefon: 488 91 227

Ellen Marie Skjefstad kan kontaktes for generell informasjon, kontaktinformasjon til Frelsesarmeen og Fretex lokalt. Telefon: 975 22 579 E-post: es@frelsesarmeen.no

Bilder

Last ned bilde
Det finnes mange gode alkoholfri alternativ, som LOL, barnas nye favoritt? Oppskrift:  2 cl grenadin
3 cl sitronjuice
1/2 lollipopis
Den andre halvparten brukes som garnityr

Alle ingrediensene shakes sammen.
Fyll glasset med isbiter.
Pynt med en vertikal delt Lollipop.
Det finnes mange gode alkoholfri alternativ, som LOL, barnas nye favoritt? Oppskrift: 2 cl grenadin 3 cl sitronjuice 1/2 lollipopis Den andre halvparten brukes som garnityr Alle ingrediensene shakes sammen. Fyll glasset med isbiter. Pynt med en vertikal delt Lollipop.
Last ned bilde

Om Frelsesarmeen

Frelsesarmeen
Postboks 6866 St. Olavs Plass

22 99 85 00http://www.frelsesarmeen.no

Frelsesarmeen er en kristen kirke, bevegelse og organisasjon som arbeider i over 130 land og har til sammen 300 enheter rundt i Norge.

Gjennom rause og inkluderende møteplasser bidrar Frelsesarmeen til sosialt engasjement, tilhørighet og tro. Dørene våre er åpne for alle barn, unge, voksne, familier og eldre.

En sentral del av arbeidet er tjenester og tilbud for mennesker som lever i fattigdom, ensomhet eller rusavhengighet, de som sitter i fengsel, er utsatt for omsorgssvikt eller er ofre for menneskehandel, og de som er psykisk syke, pårørende, arbeidsledige eller arbeidsinnvandrere.

Frelsesarmeen har vært med å utvikle FNs bærekraftsmål og er en pådriver for å nå dem.

Følg pressemeldinger fra Frelsesarmeen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frelsesarmeen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frelsesarmeen