Stadig flere går i pilegrimenes fotspor

På leting etter det autentiske og en pause fra hverdagen tar stadig flere fatt på pilegrimsferden. Mens det religiøse aspektet tradisjonelt har stått i sentrum, vokser nå gruppen som setter vandringen først. Dette innebærer et stort potensiale for Pilegrimsleden, som allerede i 2016 så en vekst på 46 prosent langs klassikeren Gudbrandsdalsleden.

I går vandret blant andre kulturminister Linda Hofstad Helleland, Innovasjon Norges administrerende direktør Anita Krohn Traaseth og reiselivsdirektør Bente Bratland Holm langs deler av Gudbrandsdalsleden, den mest populære av St. Olavsvegene til Trondheim. Vandringen er i anledning 20-årsjubileet for gjenåpningen av pilegrimsledene i Norge.

- Pilegrimsvandring er en trend i tiden. Turistene vil ha opplevelser som er roligere og byr på lokal mat og kultur. Det er gledelig at det kommer flere og flere, men det gjør også at det er behov for flere overnattings- og spisetilbud langs hele pilegrimsleden, sier kulturminister Linda Hofstad Helleland. - Her må gode krefter trekke i flokk, og se muligheter for samarbeid på tvers av sektorer og ansvarsområder. Nå varsler statsråden at det skal lages en ny strategi for arbeidet med pilegrimsledene, og at Innovasjon Norge blir en viktig samarbeidspartner.

Århundrer lang tradisjon – på frammarsj

Pilegrimsturisme går tilbake århundrer da kjøpmenn tilbød pakkereiser til hellige steder rundt Middelhavet. Tilbakemeldinger fra Innovasjon Norges utekontorer viser økende interesse for pilegrimsvandring, og stadig flere turoperatører inkluderer denne type ferier i sine programmer. Det er for øvrig et tydelig skille mellom de som kommer av religiøse grunner, og de som tiltrekkes av selve vandringen fra et sted til et annet.
- For Norge ser vi størst potensiale i de som kommer for vandringen. Pilegrimsvandring er en del av en større trend både innen reiselivet og kulturlivet. Det handler om å oppleve noe virkelig ekte, og å koble skikkelig av fra hverdagen, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Det er særlig tyskere som har tatt bena fatt til Trondheim, men også nederlendere og svensker kommer det stadig flere av. Potensialet er likevel langt større, ifølge de utenlandske turoperatørene. De etterspør at logistikk, bespisning og overnatting legges enda bedre til rette.  - Disse reisende søker helhetsopplevelsen, med god lokalmat og bagasjetransport. Mange aktører har vært veldig flinke til å tilpasse seg allerede, og Nasjonalt pilegrimssenter gjør en knalljobb, så dette blir spennende å følge fremover, sier Holm. - Vi vet at denne formen for turisme vil vokse ytterligere, og Norge har nå muligheten til å ta større deler av kaken.

Fakta:

• Pilegrimsleden St. Olavsvegene til Trondheim, er et nettverk av autentiske, historiske veier gjennom natur, kulturlandskap og historiske steder. Veien kommer fra alle himmelretninger til Olav den Helliges gravkirke, Nidarosdomen, som var det nordligste pilegrimsmålet for kristenheten gjennom hele middelalderen.
  • Det finnes sju godkjente pilegrimsleder i Norge, som forvaltes av Nasjonalt pilegrimssenter.
  • Pilegrimsleden har Europeisk kulturvegstatus fra 2010.
  • Gudbrandsdalsleden hadde en økning i antall overnattingsdøgn langs leden i 2016 på 46,3 prosent.

For mer informasjon:

Se Pilegrimsledenes hjemmesider.

Du finner også mer informasjon på Visit Norway.