Stadig flere betaler alle julegavene med kort

5.12.2016 12:15 | Nets Branch Norway

(Oslo, 5.desember 2016) Ni av ti nordmenn forventer å kjøpe flesteparten eller alle julegavene med betalingskort. Julegavene blir hovedsakelig utført med penger man har på konto og ikke kredittkort.

Ifølge den årlige julehandelsundersøkelsen til Nets svarer 87 prosent at de forventer å betale flesteparten, eller alle julegavene med kort. Av disse er det 43 prosent som svarer de vil bruke kort til å betale for alle gavene. 44 prosent svarer de planlegger å benytte kort til flesteparten av gavene.

– De resterende 13 prosentene fordeler seg noenlunde likt mellom de som svarte at de forventet å betale halvparten av gavene med kort, noen få gaver, ingen gaver, eller at de ikke vet, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

3 av 4 bruker BankAxept-kort til julegaver
76 prosent svarer at de forventer å betale de fleste julegavene med BankAxept-kort. 13 prosent svarer at de kommer til å betale de fleste julegavene kredittkort og 8 prosent svarer like mye begge deler.

– Dette stemmer godt med folks faktiske adferd. Nesten ni av ti kortbetalinger er med BankAxept-kort, sier markedsdirektør Narve Hansen i BankAxept AS.

Julehandelsundersøkelsen fra Nets viser imidlertid en svak økning i andelen som vil betale julegaver med kredittkort, men denne veksten må sees i sammenheng med økningen i andelen som handler julegaver på nett.

– De som forventer å handle julegaver på nett kommer i større grad til å benytte kredittkort enn de som utelukkende handler i fysiske butikker, forteller Tjore.

I følge undersøkelsen er det menn, og de over 60 år som i størst grad benytter kredittkort når de handler julegaver.

Julehandelsundersøkelsen fra Nets er gjennomført av Kantar TNS og består av ett landsrepresentativt utvalg.