Stadig flere barn vokser opp i fattigdom i Norge

Antall barn som lever i lavinntektsfamilier i Norge vil stige. Det frykter statsråd Solveig Horne og FO-leder Mimmi Kvisvik. Hovedårsaken til økt fattigdom er at stadig flere voksne ikke er i arbeid. I 2013 levde rundt 85.000 barn i fattigdom, noe som var en økning på omtrent 6000 barn fra året før (SSB). - Det er en skam at vi nå får enda flere fattige, sier FO-lederen.

På FOs frokostmøte var blant andre  Mimmi Kvisvik og Irmelin Sangolt  Tjelflaat i FO-ledelsen, statsråd Solveig Horne, Anne Celine Røstbakken i LFB, byråd i Oslo Inga Marte Thorkildsen og direktør i Bufdir Mari Trommald.
På FOs frokostmøte var blant andre Mimmi Kvisvik og Irmelin Sangolt Tjelflaat i FO-ledelsen, statsråd Solveig Horne, Anne Celine Røstbakken i LFB, byråd i Oslo Inga Marte Thorkildsen og direktør i Bufdir Mari Trommald.

Det var et stort oppmøte da Fellesorganisasjonen (FO) arrangerte frokostmøtet «Barnevern i et fattigdomsperspektiv» i Oslo tirsdag. Arrangementet var en del av FOs krafttak for barnevernet.  - Vi ønsket å løfte frem problematikken fordi barn og familier som mottar hjelpetiltak fra barnevernet, ofte kjennetegnes av fattigdom og manglende tilknytning til arbeidslivet, forklarer Kvisvik.

Nesten 50 prosent av lavinntektsfamiliene har minst en omsorgsperson som står utenfor arbeidslivet, viser undersøkelser fra Riksrevisjonen. Ifølge statsråd Horne er det å få folk i arbeid den viktigste løsningen på fattigdomsproblemet. - I tillegg må stønadene styrkes for barnefamilier, påpeker FO-lederen.

Riksrevisjonens undersøkelser viser også at kommunene ofte mangler tiltak for å inkludere barn i lavinntektsfamilier. I tillegg er flere kommuner ikke gode nok til å koordinere tjenestene som skal bistå fattige barnefamilier. – Vi må tenke helhetlig. Økonomi, arbeid og bolig må inngå i vurderingen av barns oppvekstsvilkår, i tillegg til relasjonen mellom barna og deres  omsorgspersoner, forklarte Kvisvik på møtet.

Landsforeningen for barnevernsbarn (LBF) påpekte også at det må fokuseres på både forebygging og ettervern av barn for å hindre at fattigdom går i arv. Den nye byråd for eldre-, helse og sosialtjenester i Oslo, Inga Marte Thorkildsen, lovet på sin side å prioritere barna;
– Dette må være alles prioritet nummer en. Det er helt avgjørende for oss alle at barna får en trygg oppvekst.

For mer informasjon eller intervju, kontakt:
Kommunikasjonsleder i FO, Camilla Moe Røisland
E-post: camilla@fo.no

Fellesorganisasjonen (FO) er fag- og profesjonsforbundet for 27 000 barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere, velferdsvitere og studenter.