Stabilt utleiemarked i november

9.12.2015 12:29 | Utleiemegleren

- November-markedet er stabilt og viser god aktivitet, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal. - Vi forventer at de flyktninger og asylsøkere som får innvilget varig opphold i Norge vil føre til større press på leiemarkedet i 2016, sier hun.

- Vi ser en økende trend på at leietakerne er meget tidlig ute for å skaffe seg en bolig. Vi har allerede god respons på boliger som skal leies ut fra mars/ april 2016. Erfaringsmessig er disse ofte også de beste leietakerne. Vi anbefaler utleiere å være tidlig ute for å sikre seg de beste leietakerne, sier daglig leder for Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim.

Siste utleieprisoversikt fra Utleiemegleren for november 2015 viser at det nå i snitt koster 8 608 kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo. Dette er en nedgang på 3,4 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 0,4 prosent.

I snitt kostet det 11 662 kroner å leie en 2-roms leilighet i Oslo i november 2015, dette er en oppgang på 1,3 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 1,9 prosent.

En 3-roms leilighet i Oslo koster nå i snitt 14 825 kroner å leie i måneden. Dette er en nedgang på 2,8 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,8 prosent.

Bærum:

- Antallet ledige boliger synker noe i Asker, men fortsetter å øke i Bærum, sier daglig leder for Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom Anders Andersen.

- Leieprisene på 3-roms leiligheter har økt markant det siste året, sier han.

Gjennomsnittlig leiepris for en 3-roms er nå kr. 15.500,- og det er ca. kr. 1.000,- mer enn på samme tid i fjor.

- Vi opplever fortsatt mye aktivitet på prosjektet Fornebuporten, der det spesielt er mange nyoppførte 2-roms til leie i disse dager, sier han.

En 2-roms leilighet i Asker og Bærum koster nå i snitt 10 520 kroner å leie i måneden. Dette er en nedgang på 1,8 prosent fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,3 prosent.

I Drammen er prisene stabile.

- Stadig flere tar kontakt med oss for å investere i utleiebolig i Drammen, sier daglig leder for Utleiemegleren Drammen, Eivind Sveen.

- Lav bankrente, spennende byutvikling, gode leiepriser samt lavere boligpriser enn i Oslo-regionen er hovedforklaringen til dette, sier han.

På Romerike er prisene svakt synkende.

- Det er mange nye boligprosjekter med stor andel utleieboliger på Romerike, sier daglig leder for Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Trondheim er prisene svakt synkende.

- Flere utleiere har måttet sette ned prisen for å få leiet ut, men vi har likevel stor aktivitet, sier daglig leder for Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moan.

I Stavanger er prisene stabile.

Antall ledige boliger på Finn for Stavanger har holdt seg stabilt og ligger nå på 675 ledige objekter.

- Leieprisene er nå på et nivå som ligger ca. 15% under samme periode i fjor, sier daglig leder for Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Bergen har leieprisene holdt seg stabile den siste måneden. Det er hele 737 annonser for boliger til leie i Bergen, 141 flere enn for en måned siden.

- Det store utbudet av utleieboliger gir færre interessenter pr. bolig og utleiere må derfor belage seg på å redusere prisforventningene noe, sier daglig leder for Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

For kommentarer eller tilgang til statistikken, vennlig kontakt administrerende direktør Vibecke Lyse Augdal, vibecke.lyse.augdal@utleiemegleren.no Mobil: 90 86 63 81

For lokale saker, henv:

Daglig leder Heiki Høyer-Andreassen Utleiemegleren Majorstuen, mobil 40 22 23 47

Utleiemegleren er Norges største meglerforetak på utleie og forvaltning av boliger for private og bedrifter. Totalt har Utleiemegleren 9 000 boliger i sin portefølje. Selskapet ble startet i 1995 og har kontor i Bergen, Trondheim, Stavanger, Lillestrøm, Drammen, Lysaker og fire kontorer i Oslo. Utleiemegleren har 120 ansatte.

Boligprisene falt med 1,1 prosent i mai på landsbasis, men leieprisene fortsetter å stige.8.6.2017 09:00Pressemelding

I Oslo falt salgsprisene med hele 1,4 prosent i mai, mens gjennomsnittleien for 2-roms leiligheter i Utleiemegleren økte. Gjennomsnittleien har aldri vært høyere i Oslo. Du må nå ut med 12 445,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor, er dette en oppgang på 7,1 prosent. I Stavanger har leieprisene økt med ca.10 prosent, sammenlignet med samme måned i fjor. Dette tyder på at markedet i Stavanger er i ferd med å normalisere seg, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Boligprisveksten har flatet ut i mars, men leieprisene øker i Oslo, sier Administrerende Direktør Vibecke Lyse Augdal!7.4.2017 10:05Pressemelding

Oslo:  Siste utleieprisoversikt fra Utleiemegleren for mars 2017 viser at det nå i snitt kostet 9004,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 3% sammenlignet med samme måned i fjor. For en 2-roms kostet det i snitt 12 157,- kroner, som er en oppgang på 0,5% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6,3%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 15 262,- kroner å leie i måneden. Dette er en oppgang på 2,2% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 6%. -Det er færre boliger til leie i Oslo enn på veldig lenge. Hvis antallet fortsetter å synke frem til sommeren, vil dette føre til høyere leiepriser. Flere enn normalt ønsker å leie ut sin bolig for korttidsleie. Mange er usikre om de skal selge eller beholde boligen. I mellomtiden, leier de ut boligen for noen måneder, sier daglig leder ved Utleiemegleren Frogner, Geir Skogheim. -Bankenes innstramming begynner å få en viss