Stabilt forhold mellom eierskap og opplag i norske aviser
I dag la Mediebedriftenes landsforbund (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) frem opplagstall og lesertall for norske aviser for 2017. De forteller at 105 aviser økte opplaget i fjor. MBL sier det er et historisk år, med samlet vekst, etter 19 år med fall.
Digital vekst
– Det er gledelig å se at mange avishus nå har snudd opplagsnedgangen. Vi ser at avisene lykkes med å ta betalt for journalistikken digitalt. Det styrker avisenes økonomi, noe som igjen vil være til fordel for mediemangfoldet i Norge, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
– De største får naturlig nok størst uttelling, men også de mindre avisene får stadig flere nye digitale abonnenter. Den nye innovasjonsordningen som nå er på høring vil kunne bidra til at også små aviser utenfor konsernene kan øke sine digitale inntekter, sier Velsand.
Plikt til åpenhet om eierskap
Etter lov om åpenhet om eierskap i medier, plikter alle norske medier å gi opplysninger om eiere til Medietilsynet.
Til sammen eide Schibsted, Amedia og Polaris i 2017 101 av landets 225 aviser, det samme antallet som året før. De tre konsernene kontrollerte 64,6 prosent av det totale avisopplaget på vel 2 millioner i fjor. Det er en økning på 0,6 prosentpoeng fra 2016. – Dette viser at forholdet mellom eierskap og opplag er stabilt, sier Velsand.
Hvis du vil se dette innholdet fra www.medietilsynet.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.
Avisopplag i 2017 fordelt på eiere. Inkludert VG+
Kontakter
Bjørn Tore ØsteraasSeniorrådgiver
Tel:69301226 / 47605264bto@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom