St1 kjøper Statoil Fuel & Retail Marine AS

Alimentation Couche-Tard har besluttet å selge 100 % av aksjene i Statoil Fuel & Retail Marine AS til St1 Norge AS. Partene signerte avtalen 27. november, og avtalen avventer nå godkjenning fra Konkurransetilsynet.

Statoil Fuel & Retail Marine AS («SFR Marine») forsyner skip og installasjoner langs norskekysten med drivstoff. Selskapet har åtte medarbeidere. Tidligere var virksomheten en del av Statoil, men ble solgt sammen med Statoil-stasjonene til Alimentation Couche-Tard i 2012.

Salget innebærer at alle aksjene i SFR Marine skifter eier. Tilbudet til kundene forblir uendret, og alle medarbeidere vil videreføre sitt arbeidsforhold i samme juridiske enhet som før.

Avtalen, som er gjenstand for alminnelige konkurransemessige og regulatoriske krav, forventes gjennomført første kvartal 2018.

St1 er et nordisk energiselskap som har som visjon å være ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi. Selskapet forsker på og utvikler økonomisk levedyktige og miljømessig bærekraftige energiløsninger. St1 består av to søsterselskaper: St1 Nordic fokuserer på markedsføring av drivstoff i Finland, Sverige og Norge, og på bærekraftige energiløsninger som avansert, avfallsbasert etanoldrivstoff og vindkraftindustri. Selskapet har 1400 bensinstasjoner under varemerkene St1 og Shell i Finland, Sverige og Norge. Søsterselskapet St1 Group har oljeraffinering som hovedområde. Selskapet har hovedkvarter i Helsinki og om lag 700 medarbeidere i Finland, Sverige og Norge. St1 Group skal etter planen fusjoneres inn i St1 Nordic 31. desember 2017.

«Fordi salg av marineprodukter ikke er kjernevirksomhet for Circle K, mener vi salg av SFR Marine er riktig for å sikre videreutvikling og robusthet for virksomheten til beste for de ansatte i selskapet, kunder og samarbeidspartnere,» sier Christian Rykke, Vice President Finance Development i Circle K.

«Oppkjøpet utvider St1s posisjon i Norge, og gjør det mulig for oss å utvide vårt kundetilbud videre på det nordiske markedet, sier Mika Wiljanen,» administrerende direktør for St1 Norge AS og St1 Oy.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Mika Wiljanen, administrerende direktør, St1 Norge AS, +358 40 1946 784, www.st1.eu

Liisa Joenpolvi, kommunikasjonssjef St1 Nordic Oy, + 358 50 4110 025, liisa.joenpolvi@st1.fi

Pål Heldaas, kommunikasjonsdirektør, Circle K AS, +47 97 07 97 63, palhel@circlekeurope.com

22962000https://www.circlek.no/

Vi kaller oss energistasjon, helt enkelt – fordi vi tilbyr energi til bilen og deg som er på farten.

Om Circle K Norge AS

• Circle K Norge driver 456 energistasjoner i Norge, 259 av dem er bemannede stasjoner som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat.

• Vi bygger ut vårt nettverk av hurtigladere, over 100 stasjoner har til sammen 800 hurtigladere for elbiler.

• Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge.

• Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.

• Circle K har en hundreårig historie i Norge, som Norsk Brændselsolje A/S med merkenavnene MIL og BP, Norsk Olje as (Norol), Statoil Norge AS og Statoil Fuel & Retail AS (Statoil) og nå Circle K Norge AS (Circle K).

Om Couche-Tard

• Circle K er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard»), en ledende, global aktør innen eMobility, drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.
  • Couche-Tard opererer i 24 land med nesten 14 100 butikker, hvorav omtrent 10 700 tilbyr drivstoff til veitransport. Omtrent 122 000 mennesker er ansatt i hele nettverket.

Følg pressemeldinger fra Circle K Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Circle K Norge