Det Norske Bibelselskap

St. Olavs Orden til Turid Barth Pettersen

Familie, kolleger og representanter for kulturliv og forvaltningen deltok da Turid Barth Pettersen ble hedret med St. Olavs orden torsdag 24. oktober.
Turid Barth Pettersen mottok St. Olavs Orden av fylkesmann Tora Aasland i et arrangement i kongens representasjonsbolig, Ledaal i Stavanger.

Det var fylkesmann i Rogaland, Tora Aasland, som på vegne av Kong Harald V tildelte hederstegnene som følger utnevnelsen til Ridder av 1. Klasse av St. Olavs orden.

I sin tale trakk Aasland forbindelseslinjer fra tiden Barth Pettersen og hennes mann virket som misjonærer blant de fattigste i Boa Vista i Brasil til hennes mangesidige og lange arbeid i forlagssammenheng.
- Det er kombinasjonen av det vi kan se, ta og føle på, og det kulturelle og religiøse innholdet av dette som er hovedårsaken til den påskjønnelsen kongen nå gir deg, sa Aasland.

Blant de tilstedeværende gratulantene var også kjente kulturpersoner som forfatterne Edvard Hoem, Tor Obrestad og organist Nils Henrik Asheim.

Varaordfører i Stavanger, Bjørg Tysdal Moe, ledet arrangementet. Blant de øvrige gratulantene var Kirkens preses, Helga Haugland Byfuglien, Bibelselskapets generalsekretær Ingeborg Mongstad-Kvammen og Barth Pettersens tidligere medarbeidere, både fra tiden som misjonær og det store prosjektet med nyoversettelsen av Bibelen.

Datteren, Hanna Barth Hake, representerte familien, og uttrykte på en sterk måte sin kjærlighet og beundring for det hennes mor har oppnådd.
- Vi ble inkludert, tatt med på råd om oversettelsesvalg, gjerne rundt middagsbordet, avslørte hun i sin tale.

Tora Aasland understreket de unike kvalitetene ved bibeloversettelsesarbeidet, og påpekte særlig betydningen av samarbeidet med skjønnlitterære forfattere:
- Din visjon for denne bibeloversettelsen har vært å la bibeltekst og skjønnlitteratur møtes, og det til utfordring for dogmatikere på begge sider, sa fylkesmannen som samtidig påpekte at Bøkenes bok inneholder fortellinger som har kraft til å vise vei til fred og nødvendig sameksistens for alle jordas folkeslag.

Turid Barth Pettersen
tbpettersen@biblesocieties.org
tlf. 917 79 452

Ingeborg Mongstad-Kvammen, generalsekretær i Bibelselskapet
imk@bibel.no
tlf. 926 94 587

Bjørn Håkon Hovde, nettredaktør/pressekontakt
bhh@bibel.no
tlf. 479 76 495

Bilder

Turid Barth Pettersen

Om Det Norske Bibelselskap

Det Norske Bibelselskap
Bernhard Getz gate 3

47 97 64 50http://www.bibel.no

Det Norske Bibelselskap er en del av De forente bibelselskaper, et fellesskap av nasjonale bibelselskaper i mer enn 200 land og territorier. Sammen er de verdens største aktør når det gjelder oversettelse, utgivelse og distribusjon av Bibelen. Bibelselskapene er også aktive innen områder som hiv/aids, traumearbeid og leseopplæring. Bibelskapene samarbeider med alle kristne kirkesamfunn og mange internasjonale ikke-statlige organisasjoner.

Følg pressemeldinger fra Det Norske Bibelselskap

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Det Norske Bibelselskap på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Det Norske Bibelselskap