Sprint i helt ny utgave

26.5.2017 09:00 | Egmont Publishing

Sprints utgivere har latt nye krefter slippe til, og lanserer en rekke historier om våre gamle venner i helt ny drakt. Borneos blikk er et forrykende eventyr fortalt i en mer moderne stil enn vi tidligere har vært vant til, og eksperimentet er særdeles vellykket.

Sprint ble skapt allerede i 1938, og det originale navnet, Spirou, er den dag i dag tittelen på forlaget Dupuis’ ukentlige tegneserieblad. Fortellingene om Sprint og Kvikk har vist seg uvanlig levedyktige, og vært gjennom flere gullaldre. Aller høyest elsket er nok perioden da Franquin laget serien. Men mange andre har også satt sitt preg på Sprint – Tome & Yanry for eksempel laget en rekke fine album på 80- og 90-tallet, mens dagens faste team Yann & Vehlmann også holder meget høy standard. Likevel har serien hele tiden vært mer eller mindre tro mot stilen hvor den opprinnelig fant sin form, på 1950- og 60-tallet. Inntil nå.

Ved siden av de ”vanlige” albumutgivelsene har Dupuis også eksperimentert med å gi til dels svært ulike serieskapere nesten frie tøyler til å bruke figurene som de vil, og det har gitt noen fantastisk spennende nye Sprint-album.

Borneos blikk kommer nå ut på norsk, og hvilket album det har blitt. Det første som slår en er hvor fenomenalt veltegnet det er, med en dynamisk strek som på enkelte sider slår over i regelrette malerier. Historien er også særdeles velkomponert, med dampende scener fra Afrikas jungler, krypskytteri og sirkuskunster, en mistilpasset ung pike, mystiske soppvekster (selvsagt!) og en orangutang med uvanlige evner. Pluss våre venner Sprint og Kvikk i nye, men likefullt svært så gjenkjennelige roller.

På toppen av det hele er albumet dobbelt så tykt som vanlig, og koster fremdeles ikke over hundrelappen – et røverkjøp!

Et Sprint Spesial nr. 2 er allerede planlagt til senere i sommer, også det i en helt ny og annerledes stil, med handlingen lagt til under den tyske okkupasjonen i 1942... Men her og nå konsentrerer vi oss om Borneos blikk, som nå er i salg, i kiosker, butikker og bokhandler, og som kan bestilles fra Univers.no.

Sprint Spesial Nr. 1 – Borneos blikk
Album 90 sider - 99,90
I salg fra 22. Mai

For mer informasjon ta kontakt med:
Redaktør Sigbjørn Stabursvik:
E-post:sigbjorn.stabursvik@egmont.com