Sportslighet for langturer: Audi S6 og S7 med TDI-motor og elektrisk kompressor

Sportslighet møter effektivitet: Audi kombinerer for første gang et 48-volt elektrisk anlegg med en elektrisk kompressor. Det gir et massivt dreiemoment på 700 Nm – uten turboforsinkelse.

S Sportsunderstell med demperkontroll, dynamisk firehjulsstyring og keramiske bremser – du kan huke av for alle sjekkpunktene for dynamisk kjøring på nye S6 og S7 med TDI-motor. Legg til det sofistikerte utseende til en S-modell, så har du en distinkt sporty utstråling, og det fra en bil i full størrelse.

Det kraftige dreiemomentet på 700 Nm er tilgjengelig mellom 2500 og 3100 0/min, noe som er ideelt for en sportslig, europeisk kjørestil. Kombinasjonen av høy kjøredynamikk og effektivitet gjør de nye S TDI-modellene spesielt attraktive for de aller lengste kjøreturene.

Audi tar her det suksessfulle konseptet fra SQ7 TDI til et nytt nivå: Nå kombineres den elektriske kompressoren før første gang med et 48-volt elektrisk anlegg. Det bringer ytelsene fra V6 TDI-motoren på 3 liter til 350 hk (257 kW). Kraftoverføringen tas hånd om av en åttetrinns tiptronic automatgirkasse – som alltid spiller sammen med permanent quattro firehjulsdrift.

Krefter helt fra start

Den elektriske kompressoren gir krefter helt fra start. Siden den kan levere gjentatte boost-ytelser under akselerasjon, har du hele tiden det enorme skyvet parat. En elektrisk kompressor eliminerer også alle antydninger til turboforsinkelse.

Responstiden er nemlig under 250 millisekunder. Maksimal effekt i kompressoren er hele sju kilowatt, og den roterer med opptil 70 000 o/min. Den elektriske turboladeren gir boost helt opp til 1650 o/min.

Derfra overtar en eksosdrevet turbolader, og sørger for det maksimale dreiemomentet. S TDI er altså en dobbelturbo, der den elektriske turboladeren trår støttende til når det ikke er nok energi i motorens avgasser – for eksempel ved start, akselerasjon fra lav motorbelastning, eller fra lave turtall.

Resultat er en spontan respons på enhver gassbevegelse. Teknologien hindrer også hyppige nedgiringer og holder turtallet behagelig lavt, uten at du opplever den tradisjonelle turboforsinkelsen som konsekvens.

Mildhybrid gir økt effektivitet

Den elektriske kompressoren gir økte ytelser, men 48-volt anlegget med mildhybridsystem (MHEV) øker også drivstoffeffektiviteten. Under bagasjeromsgulvet er det et litium-ion-batteri på 10 Ah for lagring av energien som regenereres fartsreduksjoner. MHEV tillater ren elektrisk seiling i inntil 40 sekunder, og effekten ved regenerering er på hele 8 kW.

MHEV-teknologien gir en start-stopp-automatikk som er virksom fra 22 km/h, og sammen med bilens sensorer, gir systemet en drivstoffbesparelse under reelle kjøreforhold på opptil 0,4 liter per 100 km.

20 år som Norgesfavoritt: Nye Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:04:48 CESTPressemelding

Ny generasjon med slående design, omfattende utstyrspakker og utmerkede offroadegenskaper Kraftfulle V6 TDI-motorer med 48V mildhybridsystem og 2,5 tonn tillatt tilhengervekt Adaptivt luftunderstell som gir opptil 60 mm variabel bakkeklaring som standard 20 år etter debuten lanseres fjerde generasjon Audi A6 allroad quattro. Firehjulsdrift, adaptivt luftunderstell og øk bakkeklaring er standard – den er som skapt både for krevende norske hytteveier, og for motorveiene ut av byen. I 1999 var Audi A6 allroad quattro en pioner, som var med på å skape en ny bilklasse. Like veltilpass i terrenget som på veien. Med et slåene utseende og omfattende utstyrsnivå, etablerte den seg raskt som en uovertruffen allrounder – og norgesfavoritt. - Audi A6 allroad quattro har vært en veldig populær bil i Norge siden den kom på markedet for 20 år siden, og nå gleder vi oss til en helt ny utgave av den allsidige familiebilen. Kombinasjonen av en praktisk stasjonsvogn med lekkert design, rommelig interiør,

Nye Audi A4: Sportsligere og skarpere15.5.2019 12:48:59 CESTPressemelding

Nytt designspråk gir A4 tilhørighet til den store prestisjeklassen Fullt oppkoplet mot Internett, og med ny MMI-betjening Mildhybrid elektrifisering gir mer komfort og lavere forbruk S4 TDI kombinerer V6 TDI med elektrisk kompressor og 48-volt elektrisk anlegg. A4 utgjør kjernen i merket Audi. Etter fire års produksjon, blir den suksessfull mellomklassemodellen enda strammere og sportsligere. Eksteriøret oppdateres i samsvar med merkets nye designspråk, og det store MMI-touchpanelet gir en betjening som kundene vil kjenne fra sine smarttelefoner. Singelframe-grillen blir nå bredre og flatere; de horisontale linjene understreker bredden foran og bak. Sideprofilen er definert av distinkte muskler over støtfangerne, og den lavere skulderlinjen mellom dem. De sterke konturene over hjulhusene gjør qattro-genene godt synlige utvendig. LED-hovedlys blir nå standard på Audi A4. En ny verden: connectivity MMI-touchpanel med akustisk tilbakemelding erstatter vri- og trykkebryteren. TFT-panelet h