Sportslighet for langturer: Audi S6 og S7 med TDI-motor og elektrisk kompressor
S Sportsunderstell med demperkontroll, dynamisk firehjulsstyring og keramiske bremser – du kan huke av for alle sjekkpunktene for dynamisk kjøring på nye S6 og S7 med TDI-motor. Legg til det sofistikerte utseende til en S-modell, så har du en distinkt sporty utstråling, og det fra en bil i full størrelse.
Det kraftige dreiemomentet på 700 Nm er tilgjengelig mellom 2500 og 3100 0/min, noe som er ideelt for en sportslig, europeisk kjørestil. Kombinasjonen av høy kjøredynamikk og effektivitet gjør de nye S TDI-modellene spesielt attraktive for de aller lengste kjøreturene.
Audi tar her det suksessfulle konseptet fra SQ7 TDI til et nytt nivå: Nå kombineres den elektriske kompressoren før første gang med et 48-volt elektrisk anlegg. Det bringer ytelsene fra V6 TDI-motoren på 3 liter til 350 hk (257 kW). Kraftoverføringen tas hånd om av en åttetrinns tiptronic automatgirkasse – som alltid spiller sammen med permanent quattro firehjulsdrift.
Krefter helt fra start
Den elektriske kompressoren gir krefter helt fra start. Siden den kan levere gjentatte boost-ytelser under akselerasjon, har du hele tiden det enorme skyvet parat. En elektrisk kompressor eliminerer også alle antydninger til turboforsinkelse.
Responstiden er nemlig under 250 millisekunder. Maksimal effekt i kompressoren er hele sju kilowatt, og den roterer med opptil 70 000 o/min. Den elektriske turboladeren gir boost helt opp til 1650 o/min.
Derfra overtar en eksosdrevet turbolader, og sørger for det maksimale dreiemomentet. S TDI er altså en dobbelturbo, der den elektriske turboladeren trår støttende til når det ikke er nok energi i motorens avgasser – for eksempel ved start, akselerasjon fra lav motorbelastning, eller fra lave turtall.
Resultat er en spontan respons på enhver gassbevegelse. Teknologien hindrer også hyppige nedgiringer og holder turtallet behagelig lavt, uten at du opplever den tradisjonelle turboforsinkelsen som konsekvens.
Mildhybrid gir økt effektivitet
Den elektriske kompressoren gir økte ytelser, men 48-volt anlegget med mildhybridsystem (MHEV) øker også drivstoffeffektiviteten. Under bagasjeromsgulvet er det et litium-ion-batteri på 10 Ah for lagring av energien som regenereres fartsreduksjoner. MHEV tillater ren elektrisk seiling i inntil 40 sekunder, og effekten ved regenerering er på hele 8 kW.
MHEV-teknologien gir en start-stopp-automatikk som er virksom fra 22 km/h, og sammen med bilens sensorer, gir systemet en drivstoffbesparelse under reelle kjøreforhold på opptil 0,4 liter per 100 km.
Bilder
Lenker
Om Audi
Slagordet “Forspranget ligger i teknikken“ er en forpliktelse for merket Audi. Når du velger en Audi, velger du samtidig en bil som kan skreddersys dine individuelle behov.
Følg pressemeldinger fra Audi
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Audi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Audi
Verdenspremiere på Audis nye teknologiflaggskip: Audi Q6 e-tron18.3.2024 19:03:54 CET | Pressemelding
I dag lanserer Audi Q6 e-tron, første bil fra Audi bygget på en plattform utelukkende for elektriske biler i premiumsegmentet. – Audi Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil fra Audi og setter helt nye standarder innen rekkevidde, ladekapasitet, kjøredynamikk og design, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør Audi Norge.
Oppgradering for Audi Q4 e-tron: Nye funksjoner, bedre ladekapasitet og flere følelser21.9.2023 10:11:21 CEST | Pressemelding
21. september 2023: I forbindelse med en oppgradering vil Audi Q4 e-tron få en rekke forbedringer, blant annet bedre ladeytelse og muligheten for lengre rekkevidde. Kjøreopplevelsen blir dessuten enda hvassere.
Audi viser frem interiøret av Q6 e-tron3.9.2023 21:30:00 CEST | Pressemelding
München 3. September 2023: For første gang viser Audi frem interiøret av Q6 e-tron. Q6 e-tron markerer starten på den største modelloffensiven fra Audi noensinne. – Q6 e-tron representerer neste generasjons elbil både med tanke på kjøreglede, design og digital brukeropplevelse, forteller Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi i Norge.
Ny direktør for Audi Norge30.6.2023 15:00:00 CEST | Pressemelding
Harald Edvardsen-Eibak (47) blir ny direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS. Med det gjør han comeback i rollen han også hadde i nærmere tre år fra 2015.
Første Audi Q8 e-tron har kommet til Norge15.2.2023 17:40:44 CET | Pressemelding
Audi Q8 e-tron ble lansert i november 2022, og er oppfølgeren etter Audi e-tron. Nå er den aller første bilen på plass i Norge. – Små detaljer gir store forbedringer i kjøreopplevelsen, forteller Elin Sinervo, Norges Audi-direktør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom