Sportslighet for langturer: Audi S6 og S7 med TDI-motor og elektrisk kompressor

Sportslighet møter effektivitet: Audi kombinerer for første gang et 48-volt elektrisk anlegg med en elektrisk kompressor. Det gir et massivt dreiemoment på 700 Nm – uten turboforsinkelse.

S Sportsunderstell med demperkontroll, dynamisk firehjulsstyring og keramiske bremser – du kan huke av for alle sjekkpunktene for dynamisk kjøring på nye S6 og S7 med TDI-motor. Legg til det sofistikerte utseende til en S-modell, så har du en distinkt sporty utstråling, og det fra en bil i full størrelse.

Det kraftige dreiemomentet på 700 Nm er tilgjengelig mellom 2500 og 3100 0/min, noe som er ideelt for en sportslig, europeisk kjørestil. Kombinasjonen av høy kjøredynamikk og effektivitet gjør de nye S TDI-modellene spesielt attraktive for de aller lengste kjøreturene.

Audi tar her det suksessfulle konseptet fra SQ7 TDI til et nytt nivå: Nå kombineres den elektriske kompressoren før første gang med et 48-volt elektrisk anlegg. Det bringer ytelsene fra V6 TDI-motoren på 3 liter til 350 hk (257 kW). Kraftoverføringen tas hånd om av en åttetrinns tiptronic automatgirkasse – som alltid spiller sammen med permanent quattro firehjulsdrift.

Krefter helt fra start

Den elektriske kompressoren gir krefter helt fra start. Siden den kan levere gjentatte boost-ytelser under akselerasjon, har du hele tiden det enorme skyvet parat. En elektrisk kompressor eliminerer også alle antydninger til turboforsinkelse.

Responstiden er nemlig under 250 millisekunder. Maksimal effekt i kompressoren er hele sju kilowatt, og den roterer med opptil 70 000 o/min. Den elektriske turboladeren gir boost helt opp til 1650 o/min.

Derfra overtar en eksosdrevet turbolader, og sørger for det maksimale dreiemomentet. S TDI er altså en dobbelturbo, der den elektriske turboladeren trår støttende til når det ikke er nok energi i motorens avgasser – for eksempel ved start, akselerasjon fra lav motorbelastning, eller fra lave turtall.

Resultat er en spontan respons på enhver gassbevegelse. Teknologien hindrer også hyppige nedgiringer og holder turtallet behagelig lavt, uten at du opplever den tradisjonelle turboforsinkelsen som konsekvens.

Mildhybrid gir økt effektivitet

Den elektriske kompressoren gir økte ytelser, men 48-volt anlegget med mildhybridsystem (MHEV) øker også drivstoffeffektiviteten. Under bagasjeromsgulvet er det et litium-ion-batteri på 10 Ah for lagring av energien som regenereres fartsreduksjoner. MHEV tillater ren elektrisk seiling i inntil 40 sekunder, og effekten ved regenerering er på hele 8 kW.

MHEV-teknologien gir en start-stopp-automatikk som er virksom fra 22 km/h, og sammen med bilens sensorer, gir systemet en drivstoffbesparelse under reelle kjøreforhold på opptil 0,4 liter per 100 km.