Sport: NRKs bud nådde ikke opp

NENT-Group har kjøpt de nordiske rettighetene til deler av FIS-verdenscup og VM nordisk og alpint for hele Skandinavia. Avtalen gjelder fra sesongen 2021/22 og fem år fremover. Rettighetene, som nå er solgt til NENT, utgjør omlag 40 prosent av NRKs vintersportpakke.
Egil Sundvor, redaktør for NRK Sport. Foto: Anne Liv Ekroll.

– Vi selvfølgelig skuffet. Disse rettighetene er viktige for oss, og vi strakk oss svært langt økonomisk for å sikre oss disse, sier redaktør for NRK Sport, Egil Sundvor.

Han forteller at NRKs bud dessverre ikke nådde opp, og at sluttsummen ble så stor at det var umulig for NRK som en offentlig finansiert allmennkringkaster å nå opp i konkurransen denne gangen. Situasjonen er den samme for SVT og YLE, i henholdsvis Sverige og Finland.

Fremdeles vintersport

FIS-pakken som nå er solgt inneholder cirka 200 renn fordelt på VM og verdenscup, og står for om lag 40 prosent av det totale vintertilbudet NRK har i løpet av en vintersesong. Rettighetene gjelder ikke verdenscuprenn i Norge, Østerrike og Sveits. Avtalen gjelder heller ikke skiskyting og skøyter.

– Vi vil understreke at det fremdeles blir vintersport på NRK i årene fremover. I de neste to sesongene er porteføljen tilnærmet uendret. Vi har fortsatt store, samlende eventer i porteføljen, sier Sundvor.

Han lover også et offensivt NRK som framover vil jobbe for å finne nye rettighetsområder og for å fornye porteføljen til glede for publikum.

NRKs sportsrettigheter

Varighet til og med år:

NM Cup - Toppserie + Landskamper Damer

Fotball-VM - Menn/Kvinner

Fotball-EM - Menn/Kvinner

VM Friidrett

EM Friidrett

2027

Diamond League (inkl. Bislet Games)

VM Svømming

EM Svømming

VM Sjakk - lang + lyn og hurtig

2026

Paralympics

Olympiske Leker - Radio

VM Nordisk og Alpint

VM Skiflyving

FIS v-cup Nordisk & Alpint

Alle FIS v-cuprenn i Østerrike

Alle nasjonale og FIS v-cuprenn i Norge

Skøyter - alle v-cup/EM og VM

SkiClassics - langløpscup

2026

Skiskyting - alle v-cup og VM

Egil Sundvor, redaktør for NRK Sport. Foto: Anne Liv Ekroll.