Greenleaf Medical ABGreenleaf Medical AB

Spinatkonsentrat kan redusere vekten

Svenske forskere ved Universitetet i Lund har etter 8 års studier kommet frem til at spinatkonsentrat kan brukes til å dempe appetitten. Løsningen på overvekt kan ligge i matens egen kjerne.

Charlotte Erlandson-Albertsson

Bak oppdagelsen som har funnet sted på Universitetet i Lund står Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medisinsk og fysiologisk kjemi og Per-Åke Albertsson, professor i biokjemi. De har i mange år forsket på appetittregulering, med fokus på hvilke mekanismer som styrer mennesket og hva det er som gjør at maten vi spiser i dag ofte leder til overvekt. Resultatet av forskningen er kosttilskuddet Aptiless, et kosttilskudd med et høyt innhold av thylakoider fra spinat. - Vi begynte å forske på thylakoiders effekt allerede i 2005. Det føles utrolig at vi nå ser resultatet av over 8års forskning i et produkt som virkelig kan utgjøre en forskjell, sier Charlotte Erlanson-Albertsson.

Et tiltak mot overspising
SSB anslår i levekårsundersøkelsen fra 2012 at 27% av Norges befolkning er overvektige. Videre har VG pekt på at flere enn 100 000 nordmenn overspiser. I følge de svenske forskerne er det spesielt mat som brytes raskt ned i fordøyelsessystemet som forårsaker overspising. Fordi maten brytes ned raskt blir ikke tarmhormonene som skal sende signaler til hjernen om at vi er mette, utløst. Dette fører til at vi nesten umiddelbart etter måltidet kjenner oss sultne igjen, selv ved store porsjoner.
– At forskningen vår kan bidra til å redusere et så omfattende problem som overvekt er utrolig. Det å kunne isolere både årsak og løsning føles veldig tilfredsstillende, sier Charlotte Erlanson-Albertsson.

Et grønt produkt
Aptiless er et helt naturlig produkt med høyt innhold av thylakoider som utvinnes fra spinat. Kosttilskuddet inneholder ingen kjemikalier eller tilsetningsstoffer og etterlater ingen restprodukter i kroppen. Aptiless begrenser appetitten. Produksjonsprosessen forsikrer at thylakoidene blir tilgjengelige når man inntar konsentratet, noe som utgjør den avgjørende forskjellen fra å spise fersk spinat.

Slik fungerer thylakoider
Thylakoider sinker prosessen der maten brytes ned og opptaket av fettet som finnes i mat. Ved inntak av thylakoider vil tarmhormonene frigjøres og sende metthetssignaler til hjernen. Slik gis en forlenget metthetsfølelse og suget etter mellommåltider eller store matporsjoner minskes. Dermed nullstilles de negative konsekvensene ved rask nedbrytbar mat.

- Våre studier viser at thylakoider har mange fordeler og hjelper til med å oppnå et normalt kosthold. De kan kombineres med valgfri kost og hjelper til å minske inntaket på en naturlig måte gjennom å påvirke kroppens egne metthetsfunksjoner, forklarer Charlotte Erlandson-Albertsson.

Mer informasjon om forskningen, produktet og bilder finnes i Aptiless presserom. For tilgang til presserom kontakt Anneli Björkman på kontaktinformasjon oppgitt under. Produktet selges i helsekostforretninger.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Charlotte Erlanson-Albertsson, Professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet
Telefon: 046-222 85 89, mobil: 070-288 17 82
E-post: charlotte.erlanson-albertsson@med.lu.se
For mer info: www.erlanson-albertsson.se

For tilgang til presserom, bilder eller produkttester, vennligst kontakt:
Anneli Björkman, Marknadschef på Medica Clinical Nord
Telefon: 036-38 74 74, mobil: 070- 838 73 44
E-post: anneli@medicanord.se

Fakta om Aptiless:

• Aptiless er utviklet av Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medisinsk og fysiologisk kjemi og Per-Åke Albertsson, professor i biokjemi ved Universitetet i Lund.
  • Aptiless er et kosttilskudd som skal bidra til å redusere overspising.
  • Appethyl som er den virkende substansen i Aptiless ble tildelt 2013 års prisen for beste virkningsfulle ingrediens ved NutrAwards. For mer informasjon klikk her.
  • Aptiless er utvinnes av spinat og har et høyt innhold av thylakoider som sender metthetssignaler til hjernen.
  • Aptiless er et naturlig grønt produkt som ikke inneholder hverken kjemikalier eller tilsetningsstoffer og etterlater ingen restprodukter i kroppen.

Charlotte Erlandson-Albertsson

Om Greenleaf Medical AB

Greenleaf Medical AB
Eriksbergsgatan 10 B, 3tr

Følg saker fra Greenleaf Medical AB

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Greenleaf Medical AB på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.