Spillselskap kåret til årets Rising Star Hordaland

Selskapet Dirtybit, som blant annet har utviklet spillet FunRun, mottok tirsdag kveld prisen som årets Rising Star i Hordaland av konsulentselskapet Deloitte.

Deloitte Rising Star Hordaland er en årlig kåring av lokale bedrifter fra Hordaland. Den stiller krav til omsetningsvekst, andelen lokal kapital, samt privat eierskap. I tillegg stilles det krav til innovasjon og nytenking, og man ønsker å hedre identifiserbar kompetanse og teknologi som oppfattes som aktuell i markedet.

Årets «Rising star» tildeles en bedrift som ikke er et resultat av omfattende og kostnadskrevende forskning og utvikling -tvert i mot er den et resultat av to studiekameraters innsats for å lage et fengende mobilspill - og Google og Apples banebrytende AppStore plattformer som skaffet produktet global distribusjon og selskapet muligheten til å ta betalt av spillerne på deres egen mobiltelefon i alle verdens valutaer.

Fra et lite kontor i Bergen sprer et lite team av ansatte spillglede til millioner av spillere verden over. Selskapet har på rekordtid blitt en imponerende lønnsom bedrift med hele verden som marked i en bransje, som de senere årene har blitt en av den globale underholdningsindustriens viktigste pilarer - nemlig spillbransjen.

Hensikten med prisen er å hedre innovasjons- og gründerbedrifter som kan stå til eksempel for etterfølgelse av andre. Graden av innovasjon vurderes av en ekstern evalueringskomite, bestående av Tor Aase Johannessen (NHH), Hogne Tyssøy (partner i Holberg fondene) og Henrik Lie Nielsen (Gründer).

Jon-Osvald Harila, partner og leder for Audit & Advisory i Deloitte Bergen
telefon: 906 15 921, epost jharila@deloitte.no