Spilleplan Eliteserien 2018

Ranheim tar imot Brann i serieåpningen, mens Sarpsborg 08 og Rosenborg også møtes i første runde. Se hele spilleplanen her.

Spilleplanen for Eliteserien 2018 er nå klar. I de første 16 rundene er også TV-kampene satt opp.

Sesongen starter med oppgjøret Ranheim - Brann lørdag 10. mars, mens seks nye oppgjør følger dagen etter. Blant annet skal tittelforsvarer Rosenborg møte bronsevinner og cupfinalist Sarpsborg 08.

Klikk her for å se hele spilleplanen

NFF har, som tidligere år, fått inn konkrete begrensninger og ønsker fra klubbene, og i tillegg er det mange andre faste forhold og forutsetninger som må tas med i vurderingen.

- Selv om det er umulig å ta hensyn til alle ønsker og behov, mener jeg vi sammen med NTF og Discovery har klart å utarbeide en spilleplan som vi kan være tilfreds med. De fleste klubbønsker er ivaretatt, prinsippene om Fair play er godt opprettholdt og vi har klart å få til et reiseopplegg i UEFA-kvalifiseringen som burde være godt innenfor forventningene. Totalt sett er vi godt fornøyde med spilleplanen og ser med spenning frem mot seriestart, leder av NFFs konkurranseavdeling, Nils Fisketjønn.

- Europaspill er en prioritet for norsk toppfotball og spilleplanen for Eliteserien 2018 leverer på det. Den totale interessen for Eliteserien har økt i 2017, og vi gleder oss allerede til å sparke i gang neste års serie, sier adm. direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland.

Det vil som i fjor bli vist fire kamper på åpne TV-kanaler hver runde. Disse vil hovedsakelig gå på Eurosport Norge og MAX. De fire resterende kampene vil bli gjort tilgjengelige av flere norske distributører, på tilleggskanaler på dekoder og/eller via deres app-tjenester.

2018 blir andre sesong med Discovery som rettighetshaver.

- Vi er meget fornøyde med debutsesongen som rettighetshaver. Målet vårt var å doble seertallene - det klarte vi med god margin. Det er også gledelig å fastslå at vi samarbeider godt med klubbene, sier sportsdirektør i Discovery Networks og Eurosport, Eirik Koren.

- Det blir en hektisk vinter og vår for oss, med seriestart bare 13 dager etter at OL-ilden er slukket, men vi gleder oss allerede til fotballen ruller igjen. Det blir ingen radikale endringer i TV-dekningen av Eliteserien og OBOS-ligaen i 2018, men vi kommer til å styrke produktet ytterligere. For eksempel vil vi i 2018 gjennomføre seks Superhelger, med prestisjetunge derbykamper på lørdagene og breddekamper på søndagene, mens Superhelgens hovedoppgjør sendes på TVNorge søndag kveld, forteller Koren.