Spillemidlene for 2016 - rekordår for idretten

9.4.2016 13:43 | Norges idrettsforbund

– Det er spesielt viktig for meg å trekke fram den gledelige økningen i penger som går rett til idrettslagene. Som statsråden selv fremhever i sin melding om dagens tildeling, er de lokale aktivitetsmidlene nesten doblet siden 2013 og økt med 21 millioner kroner bare siden i fjor. Det er gledelig for alle idrettslag i landet som nå får litt bedre forutsetninger for sin virksomhet i alle lokalsamfunn, sier idrettspresidenten.

1,2 milliarder til anlegg

Den store vinneren er alle som skal bygge anlegg. Det blir tilført nesten 1,2 milliarder kroner til bygging av idrettsanlegg i kommunene – det innebærer en økning på drøyt 138 millioner kroner og vil innebære at ventetiden på utbetaling vil gå ned.

– Det er strålende at tiden for idrettslag som venter på finansiering av anlegg, går ned. Riktignok fortsetter etterslepet å øke, men for å snu den trenden trenger samfunnet at staten setter av en ekstrabevilgning over statsbudsjettet. Dette kommer vi til å fortsette å kommunisere, fortsetter Tvedt.

Ny hall på Olympiatoppen

For øvrig er det svært gledelig for idretten at Olympiatoppen har fått tilført 9,3 millioner kroner fordelt over to år, til bygging av en midlertidig idrettshall på parkeringsplassen foran Toppidrettssenteret. Det er en hall Olympiatoppen har ønsket seg og toppidrettssjef Tore Øvrebø sier at den vil stå ferdig før jul. Dette tilskuddet er en positiv og gledelig nyhet som vil gjøre det mulig ikke å kutte så mye i andre aktiviteter for å få realisert hallen.

Alle delene av tilskuddet til Norges idrettsforbund øker også, dog ikke like mye som vi hadde søkt om. Både toppidrett og barn, ungdom og bredde får en økning på sju millioner kroner hver, mens grunnstøtten til særforbund og til NIF (sentralt og regionalt) øker med fem millioner kroner.

Det blir mye idrett av Norsk Tippings overskudd som nå fordeles rundt om i Idretts-Norge.

– Det er naturlig alltid å ønske seg mer, særlig når vi ser hva vi kan få til med mer penger, sier idrettspresidenten.

– Det kan være fristende å undre seg over at potten til utstyr ikke øker med mer enn tre millioner kroner. En litt annen intern fordeling innenfor idrettsanleggsdelen av tilskuddet, ville ha hjulpet flere idretter med mer utstyr – noe som gir direkte resultat i økt aktivitet.

– Oppsummert er norsk idrett strålende fornøyd med at Norsk Tipping og enerettsmodellen fortsetter å levere store overskudd til beste for hele idrettsbevegelsen og spesielt til gode for alle som skal bygge anlegg. Insitamentet som ligger i at spillemidler til anlegg øker, sørger for at viljen til å sette i gang med bygging av anlegg i alle fall ikke avtar. Anlegg er forutsetning for aktivitet, og midler til bygging av anlegg vil alltid være kjærkomne, avslutter Tom Tvedt.

Per Tøien

Leder idrettspolitisk avdeling