Spesialundervisning: store sprik og for dårlig tilbud
Konklusjonene var nedslående da rapporten ”Inkluderende fellesskap for barn og unge” ble overlevert kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i går. De barna som trenger spesialpedagogisk kompetanse mest, møter ansatte med lavest kompetanse. Hjelpen kommer for sent og er for dårlig. Det er store variasjoner mellom kommuners praksis.
- Mangelen på standard gir grobunn for stor variasjon i praksis, påpeker forsker Christian Wendelborg. De store sprikene vi ser mellom Tromsø og Moskenes eksemplifiserer dette.
- Rapporten konkluderer med at dagens system for spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning er lite funksjonelt og til dels ekskluderende i stedet for integrerende, oppsummerer hans kollega Joakim Caspersen.
Sammen med forskerkolleger fra NTNU samfunnsforskning, har Wendelborg og Caspersen gjennom mange år utført grundige analyser og skoleforskning som er brukt som kunnskapsgrunnlag for for ekspertgruppens tilstandsbeskrivelse i den ferske rapporten.
Inkludert eller ekskludert?
Mange barn og unge som har behov for et spesialpedagogisk tilbud, opplever at dette går på bekostning av deres deltakelse i klassefelleskapet.
Utvalget bak rapporten ”Inkluderende fellesskap for barn og unge” mener at dagens system med rettighetsfestet spesialundervisning gjør individorienteringen for sterk – på bekostning av oppmerksomheten mot et inkluderende læringsmiljø for alle. De foreslår å fjerne rettighetsfestingen.
- Dette er kontroversielt, kanskje først og fremst fordi det kan føre til at spesialundervisning blir en budsjettpost det er lett å kutte i, påpeker Caspersen.
NTNU Samfunnsforskning har sett nærmere på et utvalg kommuner med lavt omfang av spesialundervisning, og påpeker at flere av disse kommunene har arbeidet med å tydeliggjøre grenseoppgangen mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning. Flere av informantene opplyser at de har fått en utvidet «normalitetsforståelse», forstått som at grensene for det å være en «normal» elev er blitt utvidet, slik at det nå i større grad inkluderer elever som tidligere falt i en «unormal»-kategori og fikk spesialundervisning.
Så mange som 1 av 4 kan ha behov
Det er en hovedtendens at folkerike kommuner har en lavere andel elever som får tilbud om spesialundervisning, enn kommuner med få innbyggere og elever. Blant de ti mest folkerike kommunene i landet, varierer tallene mellom 10 % i Stavanger og 5,3 % i Bærum.
(Stavanger 10 %, Tromsø 9,4 %, Drammen 8,4%, Trondheim 7,7%, Oslo 7,6 %, Fredrikstad 7,4%, Kristiansand 6,7 %, Bergen 5,8 %, Sandnes 5,8 % og Bærum 5,3%) I den andre enden av skalaen har vi småkommuner som Modalen (22,8 %), Tydal (20,5 %) og Moskenes (18,7 %).
Ekspertgruppen bak rapporten ”Inkluderende fellesskap for barn og unge” anslår at 15 – 25 % av alle barn har behov for tilrettelagt undervisning.
Kontakter
Joakim Caspersen: https://samforsk.no/Sider/Ansatte/Joakim-Caspersen.aspx
Christian Wendelborg: https://samforsk.no/Sider/Ansatte/Christian-Wendelborg.aspx
Bilder
Lenker
Om NTNU samfunnsforskning
Om NTNU Samfunnsforskning:
- Et av Norges største miljøer for anvendt samfunnsvitenskapelig forskning.
- Forskere med bakgrunn i samfunnsvitenskap, realfag, teknologi og humaniora.
- Gjennomfører forskning for ulike typer oppdragsgivere, som forskningsråd, departement og direktorat, bedrifter, næringsorganisasjoner med mer.
- Organisert i fem ulike avdelinger:
- Oppvekst og utvikling
- Studio Apertura
- Mangfold og inkludering
- CIRiS - Senter for tverrfaglig forskning i rommet
- NAPHA – Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid.
- I overkant av 100 ansatte fordelt på vel 80 årsverk.
- Aksjeselskap eid av NTNU.
- Etablert som en videreføring av stiftelsen Allforsk i 2004, da den eksternt finansierte forskningsporteføljen i NTNUs randsone ble omorganisert.
Følg pressemeldinger fra NTNU samfunnsforskning
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NTNU samfunnsforskning på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NTNU samfunnsforskning
Ny forskning i rommet kan hjelpe folk med kols og astma21.1.2019 11:12:08 CET | Pressemelding
Forskere ved NTNU Samfunnsforskning i Trondheim deltar på et nytt prosjekt som studerer lungeceller på den internasjonale romstasjonen.
RBKs 2018 skal evalueres av NTNU Samfunnsforskning17.12.2018 13:53:12 CET | Pressemelding
To forskere ved NTNU Samfunnsforskning evaluerer nå hvordan Rosenborg Ballklub har fungert som organisasjon i 2018.
Skal forske på spillavhengighet hos unge mellom 10 og 1612.12.2018 13:09:02 CET | Pressemelding
- Det er ikke så mange som sliter med avhengighet, men for de få det gjelder, er konsekvensene alvorlige, sier forsker Beate Hygen ved NTNU Samfunnsforskning.
Storavtale for forskere i Trondheim: Skal eksperimentere enda mer med planter i rommet20.11.2018 10:58:15 CET | Pressemelding
Ny teknologi kan gjøre oss i stand til å dyrke mat ved mye lengre romreiser i dag. Løsningen kan også bidra til mer miljøvennlig matproduksjon på jorda.
Ny storfilm: - Norge må bli med når vi drar til månen neste gang26.10.2018 10:52:44 CEST | Pressemelding
I storfilmen «First Man» får vi bli med på Neil Armstrongs ti år med forberedelser før han ble førstemann på månen i 1969. Nå skal amerikanerne tilbake. Og Norge må bli med, mener forsker.