Spennende Skyr®- og yoghurtnyheter fra Q-Meieriene

Når høstens nyheter kommer i butikk vil forbrukerne se at Q-Meieriene har konsentrert seg om å redesigne og forbedre flaggskipet Skyr®. Den fløyelsmyke islandske yoghurten er det produktet Q får mest henvendelser og forslag om fra engasjerte forbrukere.

-Vi lever av å lytte til forbrukerne så denne gangen tenkte vi å ta tak i det mange er opptatt av, nemlig Skyr®, sier Q-sjefen Bent Myrdahl. I tillegg lanserer Q-Meieriene gresk yoghurt på pose og øker innholdet i de minste posene Q Frokostyoghurt med hele 40%.

Skyr® nå mykere og bedre!

I følge Q-sjefen er det to ting som går igjen når forbrukere kontakter Q via epost eller på sosiale medier. Det første er at mange ønsker en mindre tørr og mer kremet konsistens. Det andre er spørsmål om å redusere laktoseinnholdet.

-Dette har vi brukt lang tid på å perfeksjonere. Konsistensen er nå mykere og bedre, og tester 50% høyere enn tidligere, sier Q-sjefen.

Q-sjefen er også stolt av at nyheten Skyr® Appelsin og Mango lanseres etter en stor avstemming på Q-Meieriene.no og på sosiale medier. Den tok en suveren førsteplass og rulles nå ut i butikk sammen med de andre forbedrete variantene.

Tonnevis mindre sukker

-Vi har det siste året siktet oss inn på å ta større andeler i yoghurtmarkedet og tatt store grep. Derfor gjør vi også nå noen store endringer, men i tillegg også flere mindre forbedringer for å kunne fortsette fokuset i denne kategorien, sier Q-sjefen og viser til det siste årets suksesser som Skyr® Mini, Q Gresk yoghurt og Q Frokostyoghurt på både store- og mindre poser.

Q-sjefen er spesielt opptatt av å følge forbrukertrendene. Q fortsetter kampen mot sukkeret og reduserer tilsatt sukker i de aller fleste Skyr®-variantene.

-I år skal vi spare markedet for over 50 tonn sukker. Dette er et kontinuerlig arbeid og målet til neste år er å redusere mengden tilsatt sukker med over 90 millioner tonn, sier Q-sjefen stolt.

Gresk yoghurt på pose

Q lanserte før sommeren gresk yoghurt. Det gikk ikke lange tiden før forbrukerne ønsket seg større pakninger slik at de selv kunne blande inn det de ønsket av müsli eller bær.

Det naturlige neste steget for Q var derfor å lage en større pakning gresk yoghurt. Q frokostyoghurt på pose er allerede blitt en suksess så derfor lanseres nå Q Gresk yoghurt naturell i 400g poser. For de som vil blande selv eller bruke yoghurten i matlaging. Siden den er naturell er det selvfølgelig ikke noe tilsatt sukker.

Senest i går skrev en håpefull forbruker følgende til Q-sjefen i en mail:

«Har spist den nye greske yoghurten med skogsbær idag. Den var utrolig god!!
Nå lurer jeg på om det kommer en nøytral variant som f.eks kan brukes i mat.»

Frokostyoghurt 40% mer innhold – 30% mindre sukker.

Tidligere i år lanserte Q porsjonsposer med frokostyoghurt. Disse gjøres nå større etter gode tilbakemeldinger fra forbrukere.

-Forbrukerne våre synes rett og slett at 90g poser var for lite, så vi håper at 125g skal gjøre forbrukerne våre litt mer mett, sier Myrdahl.

Smakene er blåbær og melon og pasjon. Selvfølgelig også med 30% sukker.

Q–Meieriene er et uavhengig utfordrermeieriet som forsøker å gjøre ting på en litt bedre måte. Meieriene ligger i Gausdal og på Jæren, har ca. 200 ansatte og ca. 13.000 Quuuer. www.q-meieriene.no meieriselskap,

Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger osv.

Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid.