Spennende muligheter for Nokas i Danmark etter beslutning i det danske Konkurrancerådet

De enkelte bankene vil nå få mulighet til fritt å kunne velge leverandør av kontanthåndtering, er konklusjonen fra Konkurrancerådet og Forbrugerstyrelsen. Det betyr store muligheter for Nokas i det danske markedet.

Vil bety økte markedsmuligheter for Nokas

Nokas har ikke siden 2010 hatt tilgang til nye bankkunder i Danmark. I dag leverer Nokas kontanthåndteringstjenester til 5 banker. Nylig overtok Nokas ansvaret for drift av en rekke minibanker for flere av disse bankene. Direktør i Nokas Danmark, Peter Junge, ser derfor store muligheter fremover.

- Dette er den beste julegaven vi kunne fått, sier han. Bankmarkedet er utrolig spennende for oss. Vi har den tekniske plattformen og de menneskelige ressursene som skal til for å kunne vokse sterkt i det danske markedet fremover. Tjenestene våre er svært konkurransedyktige, og vi har kompetansen som skal til. Nå tror vi avgjørelsen i Konkurrancerådet åpner opp for at vi kommer i en tettere dialog med flere banker om våre tjenester.

Konkurrancerådets leder i Danmark, Christian Schultz, sier i en kommentar til den danske avisen Børsen følgende om beslutningen:

- Kontanter er fremdeles mye brukt i det danske samfunnet, så sikker kontanthåndtering er viktig. Konkurrancerådet har uttrykt betenkeligheter ved at konkurransen ble begrenset, fordi en klausul bandt finansinstitusjonene til å benytte Loomis. Partene har gitt et tilsagn, som sikrer, at finansinstitusjonene selv kan bestemme hvilken leverandør de vil benytte til å transportere og håndtere kontanter.

Som i Norge er kontantmengden relativt stabil. Mens det i Norge til enhver tid er rundt 50 milliarder (NOK) i omløp, er det i Danmark rundt 64 milliarder (DKK).