Spennende læring for deltakerne på REMA 1000 Sjøcamp

REMA 1000 Sjøcamp er et gratis arrangement i regi av REMA 1000 og camparrangøren Aktiv Camps.

REMA 1000 ønsker å oppfordre til en aktiv og sunn livsstil for barn og unge. På Sjøholmen i Sandvika har barna tilbragt den siste uken av sommerferien med aktiviteter som vannski, krabbefiske, kajakkpadling, streetdance og akrobatikk på trampoline og airtrack. Campen skal være et sted der barna opplever spenning og mestring, og camp-lederne har fått med seg barna på å prøve ut alle aktiviteter. Det har også vært opplæring i sjøvettregler, førstehjelp, miljøvern, knutestikk og praktisk båtopplæring.

Kunnskap om råvarer fra naturen
REMA 1000 Sjøcamp skal være en bidragsyter til at barn og unge opplever gleden over ferske råvarer, slik at de kan ta med seg nye kunnskaper hjem til eget kjøkken.
Den første dagen av campen var kvalitetssjef i REMA 1000, Martina Rabsch, på besøk for å lære barna om råvarer. Ved å bruke sansene ble barna bedre kjent med urter, grønnsaker og sjømat. Blant annet fikk de se forskjellen på hunn- og hannhummer, og de fikk gode tips til hvordan de kan bruke urter i matlagingen.

Matpakkemagi
Riktig mat og drikke har mye å si for konsentrasjonen og læringsutbyttet på lange skoledager. I anledning skolestart fikk barna på campen lære mer om smarte, næringsrike og gode matpakker. Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius snakket om viktigheten av å spise frukt og grønt, fiber og protein i løpet av skoledagen.

Barna fikk prøve seg på å lage egne smarte og gode matpakker gjennom matpakkekonkurransen, hvor beste matpakke ble kåret. Resultatet ble varierte og næringsrike matpakker som inneholdt wraps, brødskiver med spennende pålegg, salat og smoothie. Dette var god lærdom for barna.

Sjømat på grillen
Torsdagen var det duket for de fineste råvarene havet har å by på. Grillkongen Craig Whitson tok turen til REMA 1000 Sjøcamp og grillet laks, torsk, kongekrabbe og blåskjell til stor begeistring for både store og små. Fisk og sjømat kan tilbredes på ulike måter og mange ble introdusert for nye og spennede smaker denne dagen.

Vi takker store og små for en flott uke og ønsker barna lykke til med skolestart.

Les mer om Aktiv Camps.