Speiderleder Mohamad fra Rjukan/Syria fikk frivillighetspris av Kronprinsparet

–Frivillig.no har som mål å inspirere flere til å finne veien inn i organisasjonene og få føle på gleden av det frivillige felleskapet og å spille en viktig rolle i andres liv, sier prosjektleder for Frivillig.no Vanja Konradsen

"Årets nykommer i Frivilligheten" er derfor helt vanlige ekstraordinære folk som nylig har funnet ut at de vil gjøre noe for andre i fritiden.

I juryens begrunnelse står det:

Årets nykommer er et ja-menneske som trives godt sammen med andre. Personen er entusiastisk, tar initiativ og har selv bidratt til å bli inkludert i nærmiljøet. Den frivilliges smittende gode humør og gode evne til å komme i kontakt med folk, kombinert med gode lederegenskaper, har blitt en verdifull ressurs for organisasjonen. Juryen tror den frivillige kan inspirere flere i samme situasjon til å oppdage gleden og nytten av å være en del av felleskapet i frivillige organisasjoner som speideren.

Fra syrisk flyktning til speiderleder på Rjukan

Mohamad Nobel Omr Deeb fra Rjukan er av Frivillig.no kåret til Årets nykommer i frivilligheten 2018

Mohamad har flyktet fra borgerkrigen i Syria. Han kom til Norge for snart fire år siden, og havnet på Rjukan. Gjennom skolen fikk han etter hvert kontakt med speidergruppa, for han ønsket å drive med noe som kunne hjelpe ham å bli en del av det norske samfunnet.

Mohamad er frivillig speiderleder i Rjukan speidergruppe av Norges speiderforbund.

-Jeg liker å hjelpe til, jeg er glad i folk, og jeg håper folk kan bli glade i meg. Derfor sier jeg ja når noen spør om hjelp. Det har gjort at jeg har blitt kjent med så mange nye folk. Jeg har noe å gjøre hver dag hele uka og jeg har mange å si hei til når jeg tar meg en tur ut.

Ble speiderleder

Han ble med i speideren for to år siden og sommeren 2017 deltok han på speiderlandsleir i Bodø. Der tok han et lederkurs, og høsten 2017 ble han speiderleder i gruppa på Rjukan.

-Jeg tenker at mitt liv uten frivillig innsats hadde vært forferdelig. Og jeg lurer på hvorfor så mange som har det slik som meg ikke sier ja når noen spør dem om å bli med. De får jo så mye igjen for det. Det er virkelig verdt det, sier Mohamad

Bilder og filmer finner du her (oppdateres utover kvelden):

Frivillighetens dag 2018

Finalister til den nasjonale prisen Årets nykommer i frivilligheten21.11.2018 09:00Pressemelding