Speed date eksperter på Boligmessen i Braatthallen

Neste helg 30. oktober til 1. november er det klart for Boligmesse i Braatthallen i Kristiansund. Det er to år siden sist, og prosjektleder Kjetil Jacobsen fra arrangøren Compass Fairs AS anbefaler speed dating for de som er på boligjakt eller skal fornye den de har.

"Sinnasnekker'n" Otto Robsahm. Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS

- På denne tiden av året er det for eksempel lurt å tenke på om alt er klart for den lange fyringssesongen vi går inn i, sier Jacobsen og tipser om at det tilbys både varmepumper og peisovner på messen, i tillegg til løsninger for varme i gulv.

- Hva leter den typiske messebesøkende etter?
- Det varierer veldig ut ifra by, sesong og år, forteller Jacobsen, som har arrangert boligmesser i 19 år. Han forteller at bransjen melder om en viss avventenhet i regionen grunnet avhengighet av oljenæringen, men at det stadig er behov for flere boliger i byen. - Bransjen har stilt opp for å møte besøkende på boligjakt også i år, sier Jacobsen, og lover masse inspirasjon og god oversikt over mulighetene på boligmarkedet, i tillegg til flere konkrete tilbud på spennende boligprosjekter. - Er du på boligjakt, kan du bruke messen som en stor speed dating-arena, og lete etter den beste matchen for deg og dine.

Splitter nytt kjøkken eller fornye det du har?
Kjøkken ligger alltid på topp 5 av hva boligmessebesøkende ser etter, og Jacobsens tips er å vurdere om man trenger nytt eller vil fornye det man allerede har. - En tur på boligmessen kan gi inspirasjon og motivasjon til å gjøre valg som passer akkurat din lommebok og ditt behov.

Hvordan rekke 60 møter?
Det er over 60 påmeldte utstillere til årets Boligmesse i Braatthallen, og Jacobsen anbefaler alle å forberede seg godt for å få mest mulig ut av besøket. - Her vanker det både eksperthjelp, inspirasjon, motivasjon og knallgode messetilbud, samt noen skikkelig innbringende konkurranser.

1. Møt forberedt
- Les messeavisen vår på forhånd så du får en oversikt over utstillerliste, program og tilbud som du vil finne på messen, sier han. - Mange får messeavisen i postkassen, alternativt finner du den på våre nye nettsider www.boligmesse.no

2. Ta med plantegninger
- Hvis du har et konkret prosjekt hjemme som du ønsker tips til løsninger på, er det viktig å ta med plantegninger, tipser Jacobsen. - Jo mer informasjon ekspertene får, jo lettere er det for dem å bidra med kreative og praktiske råd som passer deg.

3. Sett av god tid
Du bør sette av noen timer når du besøker messen. - Dette er en populær begivenhet, og det er mange som gleder seg til å få tips og tilbud til hus, hytte og utemiljø. Det tar jo litt tid enten man skal prøveligge senger, vurdere tapet, flis eller gulv, eller snakke med en interessant husleverandør eller taklegger. - Husk også at det vanker også litt moro på kjøpet, sier Jacobsen, og refererer til messens populære konkurranser. - Ta også en pust i bakken innimellom – vi har kafe og ny barnepark for barn over 3 år.

Fakta til pressen:
På årets Boligmesse kommer over 60 utstillere fra boligbransjen. Sinnasnekker’n Otto Robsahm er med lørdag og søndag og svarer på spørsmål fra publikum. Lørdag leder han konkurransen «Handy Girl + partner» og «Ballongslippet» med premier for 25.000 kroner, og søndag er det trekning i «Jakten på boligdrømmen» hvor premien er hus og garasje fra Hedalm Anebyhus. Delfinalist inviteres til finale i Oslo 28. november. Les messeavis med nyheter, program, utstillerliste og tilbud på www.boligmesse.no

Åpningstider: Fredag kl. 12 – 19 Lørdag kl. 10 – 18 Søndag kl. 10 – 17

Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS
"Sinnasnekker'n" Otto Robsahm. Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS
Mange messebesøkende kommer for å snakke med ekspertene ansikt til ansikt. Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS
På boligmessene samler publikum informasjon og inspirasjon til sine bygge- og oppussingsprosjekter. Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS