Sparker reiselivssesongen 2017 i gang

Reiselivsnæringen kan se tilbake på et svært godt reiselivsår, med to prosent økning så langt i år*. Nå samler næringen seg på Innovasjon Norges Kick-Off Reiselivsaktiviteter 2017, for å sikre en positiv utvikling også foran neste års sesong.

Reiselivet samler krefter foran neste års reiselivssesong. Foto: Mattias Fredriksson/Visitnorway

- For å sikre en fortsatt positiv vekst, må vi samarbeide om å skape et tydelig fotavtrykk, samtidig som vi gjør det lett å velge Norge. Konkurransen er stor og for å lykkes er det avgjørende å enes om et felles budskap og en strategi som gjør at Norge skiller seg ut på den internasjonale scenen. Vi håper kick-off skal legge et godt grunnlag foran neste års sesong, sier Cathrine Pia Lund, direktør Merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

2015 ble et rekordår for verdensturismen. Turist trafikken i 2015 er den høyeste målt noensinne. Fra 2008 har økningen vært på 256 millioner ankomster. Aldri tidligere har verdens befolkning reist mer enn nå, samtidig har konkurransen om de reisende aldri vært større.

- Det er avgjørende at Norge tar sin del av denne veksten. I 2015 var det en økning på 12 prosent turistankomster ved norske hotell. Dette er langt høyere enn det som var gjennomsnittlig vekst i verden, noe som betyr at Norge har økt sin markedsandel av internasjonal turisme, sier Lund.

Årets Reiselivsbedrift 2016
Reiselivsbedriftene Høyt og Lavt Aktivitetsparker AS, Basecamp Spitsbergen AS og Kristiansand Dyrepark er i år nominert til Reiselivsprisen 2016. Vinneren av den prestisjefylte prisen vil offentliggjøres under arrangementet.

Velkommen til Kick-off Reiselivsaktiviteter 2017:

• Møt store deler av reiselivsnæringen og hør deres forventninger og tilbakemeldinger.
  • Fra Innovasjon Norge stiller Anita Krohn Traaseth og Cathrine Pia Lund med flere.
  • Utdeling av Reiselivsprisen 2016
  • Hør siste nytt om trender og utvikling i reiselivsbransjen.
  • Det blir mulighet for enkeltintervjuer etter plenumssesjonen.

Når: Torsdag 8. september 2016

Hvor: Radisson Blu Plaza hotel, Oslo

Tid: 09.30 – 12.00 (Plenumssesjoner)

Les hele programmet her: http://www.innovasjonnorge.no/no/reiseliv/velkommen-til-kick-off-reiseliv-2017/plenum---program/

Les mer om Reiselivsprisen her: http://www.innovasjonnorge.no/no/reiseliv/Nyheter/de-nominerte-til-reiselivsprisen-2016-er/

*Kommersielle gjestedøgn tom juni 2016.