Sparker ansatte uten økonomisk grunnlag

– 500 kan miste jobben i Posten, men de kan ikke legge frem regnestykke for besparelser, sier tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Geir Løland. YTF er den eneste fagforeningen i Posten som har stilt kritiske spørsmål til at Posten nedbemanner uten tilstrekkelige tall og konsekvensutredning.

Løland sier det er useriøst av styret å sende en forespørsel til Stortinget om å nedbemanne når konsekvensene på forhånd ikke er klargjort.I et møte med Posten forespurte Løland konkrete tall på hvilke besparelser 500 færre arbeidsplasser og sentralisering vil gi. – Dette gav de beskjed om ville komme på et senere tidspunkt i prosessen, sier Løland.

Uklar effekt av nedbemanning

– Vi vet heller ikke hvilke betydning nedbemanningen har for kvaliteten på tjenesten vi leverer, sier YTFs tillitsvalgt i Posten. Han savner en bedre prosess med mer informasjon før så mange mister jobben.

– Det spiller ingen rolle hvor mange faser Posten vil gjennomføre nedbemanningen i, så lenge vi ikke vet om det er gode holdepunkter for det, sier Løland.

Han har også vært åpent kritisk til at et statlig selskap vil legge ned arbeidsplasser på steder hvor det allerede er knapt om jobbene. Posten er et statlig selskap, og de vil kutte ut brevsorteringen på terminalene i Bergen, Stavanger, Trondheim, Stokke, Evenes, Hamar og Molde.

For rask prosess

– Dette er et stort politisk skritt mot økt sentralisering. Dette er definitivt ikke veien å gå. YTF mener det vitner om en prosess uten nok informasjon. Stortinget har krav på å vite omfanget av besparelsene før beslutningen blir tatt, sier forbundsleder i YTF, Svein Furøy.

– De ansatte fortjener å vite mer om hvorfor de mister jobben. Jeg er stolt av YTFs tillitsvalgte, som tør å være stemmen mot ledelsen. Nedbemanninger er alltid utfordrende, og det må være lov å være kritisk når grunnlaget er så tynt, avslutter Furøy.

Fakta:

• Postgangen skal etter prosessen ta to dager i stedet for en
  • De ansatte i Posten er organisert i enten Yrkestrafikkforbundet, PostKom eller NITO
  • PostKom har uttalt at de er enig i nedbemanningen, så lenge det utføres i tre faser
  • Postansatte i Bergen, Stavanger, Trondheim, Stokke, Evenes, Hamar og Molde kan bli rammet av nedbemanningen

Tillitsvalgt i YTF Posten
Geir Løland