Sparer tid og sprer glede fra julehandelen

For hver gang du tæpper kortet ditt, sparer du ni sekunder. Den oppsparte tiden vil BankAxept bruke til å spre glede til barn på norske sykehus.

Mange barn på sykehus får lære å kode eller drive med musikk gjennom Stiftelsen Sykehusbarna. Fra v. sykepleier Ragnhild Hals, Albertine Skogen Tangeraas, Siri F. Hafsteen i Stiftelsen Sykehusbarna og aktivitetsleder Anders Brørby på Rikshospitalet i Oslo.

Julehandelen er travel og butikkene har ofte lange køer ved kassene. Et tiltak for å redusere køene er å tæppe kortet når man betaler fremfor å bruke PIN-kode og chip. Årsaken er at det går mye raskere, i tillegg til å være billigere for samfunnet. Frem til jul blir dette enda litt viktigere, fordi BankAxept vil donere et bidrag til Stiftelsen Sykehusbarn for hver gang du og jeg tæpper kortet vårt fra BankAxept.

- Kontaktløs betaling sparer samfunnet for tid ved å gjøre køene litt kortere. Denne julen ønsker vi å bruke tiden som spares gjennom hele desember til å spre glede til andre. Stiftelsen Sykehusbarn holder i dag kodekurs, driver musikkterapi og ansiktsmaling for barn som tilbringer mye tid på sykehus. Dette arbeidet synes vi det er viktig å bidra til, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS.

Ifølge en undersøkelse om betalingsvaner utført av Norstat på vegne av BankAxept, sier tre av fire at de irriterer seg over å stå i kø. I desembers travle julehandel kan tæpping av betalingskortet bidra til at varehandelen og køene flyter raskere.

Betyr mye for mange
Stiftelsen Sykehusbarn er svært glade for at BankAxept har valgt dem som mottaker av denne julekampanjen.

- Hverdagen for barn på sykehus er ofte lange og krevende preget av medisiner, ubehag og bekymrede foreldre, sier daglig leder Siri Fuskeland Hafsteen i Stiftelsen Sykehusbarna.

Hafsteen sier at givergleden er spesielt stor i desember, og at de som frivillig organisasjon merker at folk åpner lommene lettere. Støtten de får fra BankAxept gjennom julekampanjen gir stiftelsen mulighet til å gjennomføre flere trivselstiltak gjennom hele året, ikke bare i desember.

- Vårt mål er å fylle tiden til disse barna med gode opplevelser fylt med glede smil og latter og gi dem gode minner de vil huske, sier hun.

200.000 tæpper kortet hver dag
I snitt tæpper nordmenn kortet sitt rundt 200.000 ganger hver dag, og i desember håper BankAxept at flere velger å tæppe kortet fremfor å bruke PIN-kode og chip.

- Nordmenn er svært ivrige kortbrukere, og vi vet jo at mange bruker litt ekstra før jul. Men dette initiativet handler ikke om å kjøpe mer, men heller omsette tiden folk sparer gjennom kontaktløs betaling til tid som kan brukes til å spre glede og meningsfulle øyeblikk for barn på norske sykehus, sier Kjærnes.

Totalt er det rundt 4 millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nå, og alle nye kort som bankene sender ut nå støtter kontaktløs betaling.