Sparer tid og sprer glede fra julehandelen
Julehandelen er travel og butikkene har ofte lange køer ved kassene. Et tiltak for å redusere køene er å tæppe kortet når man betaler fremfor å bruke PIN-kode og chip. Årsaken er at det går mye raskere, i tillegg til å være billigere for samfunnet. Frem til jul blir dette enda litt viktigere, fordi BankAxept vil donere et bidrag til Stiftelsen Sykehusbarn for hver gang du og jeg tæpper kortet vårt fra BankAxept.
- Kontaktløs betaling sparer samfunnet for tid ved å gjøre køene litt kortere. Denne julen ønsker vi å bruke tiden som spares gjennom hele desember til å spre glede til andre. Stiftelsen Sykehusbarn holder i dag kodekurs, driver musikkterapi og ansiktsmaling for barn som tilbringer mye tid på sykehus. Dette arbeidet synes vi det er viktig å bidra til, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS.
Ifølge en undersøkelse om betalingsvaner utført av Norstat på vegne av BankAxept, sier tre av fire at de irriterer seg over å stå i kø. I desembers travle julehandel kan tæpping av betalingskortet bidra til at varehandelen og køene flyter raskere.
Betyr mye for mange
Stiftelsen Sykehusbarn er svært glade for at BankAxept har valgt dem som mottaker av denne julekampanjen.
- Hverdagen for barn på sykehus er ofte lange og krevende preget av medisiner, ubehag og bekymrede foreldre, sier daglig leder Siri Fuskeland Hafsteen i Stiftelsen Sykehusbarna.
Hafsteen sier at givergleden er spesielt stor i desember, og at de som frivillig organisasjon merker at folk åpner lommene lettere. Støtten de får fra BankAxept gjennom julekampanjen gir stiftelsen mulighet til å gjennomføre flere trivselstiltak gjennom hele året, ikke bare i desember.
- Vårt mål er å fylle tiden til disse barna med gode opplevelser fylt med glede smil og latter og gi dem gode minner de vil huske, sier hun.
200.000 tæpper kortet hver dag
I snitt tæpper nordmenn kortet sitt rundt 200.000 ganger hver dag, og i desember håper BankAxept at flere velger å tæppe kortet fremfor å bruke PIN-kode og chip.
- Nordmenn er svært ivrige kortbrukere, og vi vet jo at mange bruker litt ekstra før jul. Men dette initiativet handler ikke om å kjøpe mer, men heller omsette tiden folk sparer gjennom kontaktløs betaling til tid som kan brukes til å spre glede og meningsfulle øyeblikk for barn på norske sykehus, sier Kjærnes.
Totalt er det rundt 4 millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nå, og alle nye kort som bankene sender ut nå støtter kontaktløs betaling.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne KjærnesKommunikasjonssjef Vipps
Tel:+47 997 41 263hanne.kjaernes@vipps.noBilder
Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Nå kan du legitimere deg med ID-kort i BankID-appen på Posten og Vinmonopolet11.3.2024 07:59:59 CET | Pressemelding
Med ID-kort i BankID-appen kan du vise legitimasjon med mobiltelefonen. Tjenesten vil i første omgang kunne brukes på Posten og Vinmonopolet.
Tommel opp for digital BankID-hjelp14.12.2023 11:45:38 CET | Pressemelding
Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom