Sparer strøm med arkitekttegnet smarthus

Familien Ahmad har egen energibrønn og styrer varme, lys og solskjerming med xComfort smarthussystem fra Eaton. Resultatet ble kraftig kutt i strømregninga og flere kilometer kabler spart.

Den vannbårne varmen styres med xComfort smarthussystem fra Eaton, og varmen justeres automatisk i henhold til preprogrammerte temperaturinnstillinger for hvert rom.

– Jeg ville ha et hus som er moderne og miljøvennlig, både på utsiden og innsiden. Materialvalget gjør at huset er tilnærmet vedlikeholdsfritt. Og ved å styre alt av lys og varme, er det også energieffektivt i bruk, sier Rehan Ahmad.

Fra veien ser huset til familien Ahmad i Prinsdal utenfor Oslo nesten beskjedent ut. Sett fra den fra andre siden viser den moderne arkitekturen seg i sin fulle prakt. Den 268 kvadratmeter store boligen i sibirsk lerk og glass følger den bratte tomtas helling med utfallende vinkler, terrasser og plattformer over flere nivåer.

Miljøvennlige løsninger uten kabling
Boligen er tegnet av Vårdal Arkitekter og er designet med tanke på best mulig utnyttelse av solforholdene, så vel som energieffektivitet og komfort.  Under huset strekker en energibrønn seg 180 meter ned i grunnen. En vernet naturbekk har fått egen kulvert under bygget for å flomme fritt.

Trebarnsfaren har vært tett involvert i byggeprosessen, og pådriver for teknologiske og miljøvennlige løsninger.

– Enkelte av løsningene var kostbare i installasjon. Det er ikke er gratis å borre 180 meter, men energibrønnen vil jo betale seg over tid ved redusert forbruk.  Smarthussystemet xComfort var derimot kostnadseffektivt fra første stund. Fordi det er trådløst, slapp jeg å trekke flere kilometer med kabler, sier Rehan fornøyd.

Full kontroll med xComfort
Allerede ved inngangsdøra er det tydelig at familien Ahmads hus ikke er som alle andres. I stedet for nøkkelhull, har døra et kodepanel og en brikkeleser. En hovedbryter innenfor gjør at den siste som drar kan skrur av alle apparater i huset med ett klikk.

– Jeg har en hovedbryter ved nattbordet også. Den er kjekk å ha om jeg ikke er helt sikker på om jeg husket å skru av lyset da jeg gikk og la meg. Og om jeg skulle høre ungene oppe etter klokka ni, kan jeg skru av lyset på rommene deres med mobiltelefonen fra sofakroken, sier småbarnsfaren med et smil.

I tillegg til lys styrer familien den vannbårne varmen med xComfort. I hvert rom i huset er det sensorer som registrerer temperatur og luftfuktighet, slik at gulvvarmen kun kobles inn ved behov.  Temperaturen kan overstyres justeres manuelt med +/- tre grader i alle rom, men stilles inn sentralt etter temperatur og selvvalgte modus i systemets hjerne.

– Smarthussystemet xComfort kan styre varmepumper så vel som vannbårne- og elektriske varmekilder. Systemet tilpasses av brukeren selv, og kan baseres på komforttemperatur i tillegg til egenregistrerte programmer med innlagt natt- og dagsenking, borte- og feriemodus. Siden xComfort kan styres med mobil, er det lett sjekke temperaturen hjemme mens du er på ferie, eller skru opp varmen fra hotellrommet, slik at huset er varmt når du kommer hjem, sier Key Account Manager i Eaton, Knut Ballangrud.

Skrur aldri LED-pærene på til 100%
Familien Ahmad har tre lysscenarioer programmert i xComfort-systemet. «Alt på» setter lysene i oppholdsrommene til 50%, «alt av» skrur av alt lys innendørs, mens komfort-settingen dimmer lyset slik at det er perfekt til filmkveld foran TV’en. Rehan arbeider hos lysprodusenten Philips, og alle lyskilder i huset er LED.

– Jeg tror ikke at lampa inni komfyren er det, men bortsett fra den, er alt LED. Jeg styrer alt av lys og varme via xComfort, og lysene skrus automatisk på til mellom 50 og 70%. Det kan selvfølgelig overstyres med brytere i alle rom, men med LED er det strengt tatt ikke nødvendig å benytte fullt lys, konstaterer han, og legger til:

– LED er jo veldig energieffektivt, men ved å bruke lyset smart, reduserer vi strømforbruket enda mer. Dersom vi hadde hatt vanlige brytere, ville nok lyset stått på 100% nesten hele tiden. Vi er jo vant med at lys enten er av eller på, og jeg vet av erfaring at selv om en har dimmere, skrus lyset ofte helt på eller helt av.

Styrer sola med mobilen
Boligen har glassflater fra gulv til tak i oppholdsrommene, og på vår- og sommerdager er solskjerming en nødvendighet. De elektriske solskjermingsløsningene stenger sola ute uten å hindre utsynet, og kan styres automatisk i takt med døgnets gang, lysforhold eller temperatur. I tillegg styres de selvsagt individuelt med brytere, via smarttelefon eller nettbrett.

– Det blir fort varmt når sola står på, og det er fint å kunne styre solskjermingen individuelt samtidig som man ikke stenger verden ute. Og det er en fordel å kunne justere solskjermingen på mobilen fra plattingen, terrassen eller sofakroken når sola skinner på TV-en, sier Rehan.

Reduserer strømforbruket med over 50%
En gjennomsnittsbolig bruker Ifølge statistisk sentralbyrå 185 kWh strøm per kvadratmeter. For familien Ahmad skulle det ha ført til et årlig forbruk på 49 580 kWh. Men ved å bruke smarte installasjoner og styring med xComfort, havner forbruket deres på godt under halvparten av dette.

− I et normalt hus, kan en forvente en besparelse på mellom 20 og 40% på strømutgiftene til oppvarming ved å bruke xComfort. Familien Ahmad har tatt steget enda lenger, og det har vært veldig hyggelig for oss i Eaton å kunne spille en sentral rolle i å oppfylle målet deres, sier Ballangrud.

Huseieren er også fornøyd med  både xComfort og besparelsene:

− Jeg ville ha et system som fungerer både praktisk og økonomisk, og da var det naturlig å velge xComfort fra Eaton. Jeg har aldri bodd i hus før, så jeg har ingenting å sammenligne strømforbruket med, men jeg har skjønt at vi har langt mindre strømutgifter enn vennene våre, konstaterer Rehan.

Hverdagsluksus som selvfølge
Familien på fem flyttet inn i huset i januar 2015. Tidligere bodde de i en treroms leilighet, men overgangen til arkitekttegnet hus med smarthussystem og høyteknologiske løsninger var enkel.

– Vi har mange high-tech løsninger, men jeg tenker ikke over det lenger. Barna er jo vant med å ha teknologi overalt, så de tar det som en selvfølge. Det er mer venner og familie som synes det er stilig. Og det jo, egentlig. Men jeg er sikker på at løsninger som dette kommer til å bli helt vanlig. Snart vil vi synes det er like fjernt å skru av lyset med en bryter som å gå bort til TV-en for å skifte kanal, avslutter familiefaren med et smil.

Vedlagte bilder kan benyttes fritt ved kreditering av Eaton.

For mer informasjon, kontakt Torill Bergem Os i Eaton på telefon 917 13 410 eller e-post torillos@eaton.com.

Om xComfort
xComfort smarthussystem fra Eaton er et trådløst styringssystem for det elektriske anlegget i huset, som gir huset smartere funksjoner, større sikkerhet og økt komfort. Systemet kan styre alt av elektrisk og vannbåren varme så vel som lys, alarmer og overvåking, samt elektriske apparater i boliger og næringsbygg. For mer informasjon og video, se www.xcomfort.no

Om Eaton:
Eatons elektriske virksomhet er ledende i verden, med ekspertise innen strømdistribusjon og kretsbeskyttelse, batteribackup, styring og automasjon, belysning og sikkerhet, strukturelle løsninger og kabelopplegg, løsninger for aggressive og farlige miljøer, samt prosjektdesigntjenester. Gjennom sine globale løsninger er Eaton godt posisjonert for å takle dagens mest kritiske utfordringer når det gjelder strømstyring. Eaton er et foretak innen strømstyring med en omsetning på $22,6 milliarder i 2014. Eaton leverer energieffektive løsninger og hjelper kundene å styre elektrisk, hydraulisk og mekanisk kraft på en effektiv, sikker og bærekraftig måte. Eaton har ca. 102 000 ansatte og selger produkter til kunder i mer enn 175 land. Du finner mer informasjon på www.eaton.com

Last ned bilde
Det elegante interiøret er preget av minimalisme og lekker lyssetting. Alle lys er preprogrammerte, og skrues aldri på til 100% effekt. Det fører til mindre energiforbruk.
Last ned bilde
Alle lys- og varmekilder, samt solskjerming i det elegante huset styres via smarthussystemet xComfort fra Eaton, og kan styres med smarttelefon, så vel som brytere og automatiske innstillinger.
Last ned bilde
. I stedet for nøkkelhull, har døra et kodepanel og en brikkeleser.
Last ned bilde
Alt av lys og varme i boligen kan styres fra mobil - uansett hvor huseier befinner seg.
Last ned bilde
Hvert rom i huset har en termostat som registrerer temperatur og luftfuktighet. Blir temperaturen for lav, kobler xComfort smarthussystem fa Eaton inn den vannbårne varmen i gulvet.
Last ned bilde
Utebelysningen inviterer til hyggestunder på terrassen.
Last ned bilde
Solskjermingen for de store glassflatene er koblet til xComfort-systemet, og kan styres automatisk, etter lysstyrke, tidsinnstillinger, med brytere, eller via smarttelefon.
Last ned bilde
Utelysene gir en varm stemning på de mange terrassene. Og alle lyskilder styres selvsagt med smarthussystemet xComfort fra Eaton.