Sparebankstiftelsen DNB gir 3 millioner kroner til Hold Norge Rent

Sparebankstiftelsen DNB gir en gave på 3 millioner kroner til Hold Norge Rents arbeid. Gaven er øremerket prosjekter knyttet til strandrydding, og arbeidet sparkes i gang 1. april med prosjektet Før fuglene kommer.
Foto: Kjetil Johannessen, Oslofjordens-Friluftsråd

- Hold Norge Rent er svært glade for Sparebankstiftelsen DNBs satsing på marin forsøpling. Stiftelsen har gitt en rekke gaver til aktører som jobber på feltet, og dette muliggjør en opptrapping av innsatsen mot et svært alvorlige miljøproblem, sier daglig leder for Hold Norge Rent, Lise Gulbransen.

Pengene fra Sparebankstiftelsen DNB skal blant annet brukes på prosjektet Før fuglene kommer.

Dette er et pilotprosjekt som gjennomføres i samarbeid med Statens naturoppsyn, Oslofjorden Friluftsråd, Skjærgårdstjenesten, Marinreparatørene, Norges Ornitologisk Forening og Norges Padleforbund.

Hvert år dør minst en million sjøfugl på verdensbasis grunnet marin forsøpling, og problemet truer også Norges fugleliv. Fuglene forveksler blant annet plast med mat eller vikler seg inn gammelt tauverk, garnrester e.l. Dette fører til store lidelser. Fuglene sulter i hjel, kveles, drukner eller dør av infeksjoner.

Mange av Norges øyer og kyststrekninger er viktige hekkeområder, og dessverre er dette også områder hvor marin forsøpling hoper seg opp og truer fuglelivet. Samtidig er det krevende å fjerne søppelet fordi dette ofte er områder som det er vanskelig å komme til. Målet med Før fuglene kommer er å rydde disse områdene før hekketiden begynner.

- Hold Norge Rents mål er å etablere en nasjonal aktivitet som hvert år sikrer rydding av viktige hekkeområder over hele landet før hekketiden begynner, og vi har nå søkt Miljødirektoratet om tilskudd til å videreføre ordningen, sier Lise Gulbransen.

Før fuglene kommer ble gjennomført for første gang våren 2015 på initiativ fra Marinreparatørene i samarbeid med Nesodden Ornitologisk Forening og Nesodden Kajakklubb. Erfaringene fra 2015 danner grunnlaget for årets aksjoner, og prosjektleder for Før fuglene kommer, Malin Jacob, har en klar oppfordring til alle som ønsker å bidra til aksjonene:

- Vi oppfordrer alle som ønsker bidra, til å bli med, og hvis man ønsker å gjennomføre egne Før fuglene kommer-aksjoner andre steder i landet, er også dette mulig. Ta kontakt med Hold Norge Rent for mer informasjon.

Ta kontakt med prosjektleder Malin Jacob på 90131416 eller malin.jacob@avfallnorge.no for mer informasjon, bilder eller intervjuavtaler.

Foto: Kjetil Johannessen, Oslofjordens-Friluftsråd

Storgata 19

Hold Norge Rent er en ideell forening som arbeider mot forsøpling. Foreningen skal både forebygge forsøpling og bidra opprydding av søppel. Vår hovedoppgave er å engasjere frivillige til opprydding av eierløst avfall, og et av våre viktigste tiltak er Strandryddeuka som er Norges største kollektive ryddedugnad.

Følg pressemeldinger fra Hold Norge Rent

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hold Norge Rent på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hold Norge Rent