Sparebanken Vest støtter Vestlandet med 100 millioner

God bankdrift i 2016 legger grunnlag for at Sparebanken Vest kan dele ut 100 millioner kroner til gode formål på Vestlandet.
Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef i Sparebanken Vest (Foto: Studio 1 Fotografene)

I forbindelse med fremleggelse av regnskapstall for 2016, foreslår styret i Sparebanken Vest at det deles ut 100 millioner kroner til tiltak som bidrar til samfunns- og næringsutvikling på Vestlandet. Dette er en økning fra 20 millioner kroner året før.

– Årets utdeling er den høyeste siden før finanskrisen i 2008. Det forteller to ting. For det første at Sparebanken Vest er solid og godt drevet, med kontroll på kostnadene og lave tap. For det andre, og minst like viktig, at vi er opptatt av Vestlandet og å kunne bidra til utvikling av landsdelen, sier konsernsjef Jan Erik Kjerpeseth i Sparebanken Vest.

Sparebanken Vest fikk et overskudd før skatt på 1.956 millioner kroner i 2016, sammenlignet med 1.396 millioner kroner året før, tilsvarende en økning på 40 %. Egenkapitalavkastningen for året som helhet ble 13,1 % mot 11 % i 2015.

Sparebankmodellen innebærer at bankens overskudd deles etter en fastsatt brøk mellom eierne av bankens egenkapitalbevis, som får utbytte, og finansiering av allmennyttige formål i lokalmiljøene.

– Grunnlaget for den høye utdelingen er god bankdrift, og i det ligger det at vi i Sparebanken Vest jobber offensivt for å tilpasse oss en bankbransje i rask endring. Jo bedre vi driver banken, jo mer penger kan vi gi både til eiere av egenkapitalbevis og til de mange gode, lokale initiativene på Vestlandet, sier Kjerpeseth.

Sparebanken Vest har i 2016 gjennomført en rekke grep som i sum har gitt en meget positiv resultatforbedring. I tillegg har banken arbeidet målrettet med å sikre at banken tilfredsstiller myndighetenes kapitalkrav med god margin. Den gode utviklingen åpner derfor opp for at banken kan øke utdelingsgraden til eiere og samfunnet ett år tidligere enn banken forventet, sier Kjerpeseth.

Sparebanken Vest sin utlånsportefølje består av 76 % utlån til personkunder og 24 % til små og mellomstore bedriftskunder.

- Med en sterk kapitalbase på plass er banken godt rustet for å bidra til vekst og nødvendig omstilling på Vestlandet. Det innebærer at vi kan fortsette å støtte lønnsomme forretningsmuligheter og møte kundenes finansieringsbehov fremover, sier konsernsjef Jan Erik Kjerpeseth

Netto renteinntekter viste en stabil vekst i 2016 til 2.399 millioner kroner, opp fra 2.354 millioner kroner i 2015. God kostnadsstyring de siste årene har bidratt til at Sparebanken Vest har oppnådd en kostnadsnedgang på 2,2 % i morbanken fra 2012-2016. Banken venter en flat kostnadsutvikling for 2017.

Lave tap tross krevende makrobilde
Mens nedturen i oljesektoren har svekket både norsk og vestlandsk økonomi, synes ringvirkningene av en svekket oljenæring å være begrenset på bankens resultater.

Sparebanken Vest har lav direkte-eksponering mot de mest utsatte bransjene. Begrensede ringvirkninger og godt bankhåndtverk medførte at tapsavsetningene endte i et lavere intervall enn det banken vurderte ved inngangen til året. Fremover er det imidlertid fortsatt usikkerhet knyttet til utviklingen i realøkonomien og banken legger derfor til grunn at tapsnedskrivninger kan øke noe i 2017.

Hyppigere endringer
Behovet for omstilling i banksektoren er høyt, og kundenes adferdsmønster er i hurtig endring. Sparebanken Vest har i 2016 fortsatt reisen fra å være tradisjonell bank som blir digitalisert mot det å bli en digital bank med tradisjonell drahjelp. Det er satset betydelig på egenutvikling på områder der det er mulighet for differensierte kundeopplevelser og innen de områdene som banken definerer som kjernetjenester.

- Mobilbanken er et godt eksempel på bankens suksessoppskrift innen egenutvikling og nærhet til brukerne, og det viser også kundenes tilbakemeldinger i Apple Store og Google Play, der Sparebanken Vest sin mobilbank oppnår høyeste score i konkurranse mot andre banker, sier Kjerpeseth.

Frende Forsikring fortsetter å vokse
Sparebanken Vest er største eier i Frende Forsikring, med en eierandel på 39,7 %, og banken gleder seg over at den positive utvikling i Frende fortsetter. Frende økte resultatet før skatt med 65 % i 2016 til 311 millioner kroner.

Kontant- og samfunnsutbytte
Resultat per egenkapitalbevis var i 2016 på 6,24 kroner mot 6,32 kroner i 2015. Styret foreslår overfor representantskapet et kontantutbytte på 4,50 (1,10) kroner per egenkapitalbevis. Dette tilsvarer en utdelingsgrad på 71,9 % (33,8 %) av egenkapitalbeviseiernes andel av resultatet.

Videre foreslås det at det deles ut 100 (20) millioner kroner i allmennyttige midler som skal bidra til samfunns- og næringsutvikling på Vestlandet. Samlet sett innebærer dette at Sparebanken Vest vil ha en tilbakeholdelsesgrad på 75,3 % (90,4 %) av overskuddet for 2016.

HOVEDTALL 2016 (2015 I PARENTES):
Resultat før skatt: 1.956 mill. kroner (1.396)
Resultat/utvannet resultat pr egenkapitalbevis: 6,24 kr (6,32)
Rentenetto: 1,47 % (1,55)
Kostnadsprosent: 39,7 % (48,9)
Egenkapitalavkastning (ROE) annualisert: 13,1 % (11,0)
Ren kjernekapitaldekning (Basel I gulv): 14,9 % (13,7)

HOVEDTALL FJERDE KVARTAL 2016 (2015 I PARENTES):
Resultat før skatt: 361 mill. kroner (341)
Resultat/utvannet resultat pr egenkapitalbevis: 1,08 kr (1,54)
Rentenetto: 1,43 % (1,46)
Kostnadsprosent : 50,5 % (51,7)
Egenkapitalavkastning (ROE) annualisert: 8,6 % (10,7)

For mer informasjon:
Se vedlagte rapport og presentasjon.
Fullstendig rapport for fjerde kvartal 2016 og året 2016 finnes også på www.spv.no.

Jan Erik Kjerpeseth, konsernsjef, tel: 951 98 430
Lars Ove Breivik, informasjonssjef, tel: 415 06 999, e-post: lars.breivik@spv.no